چکیده:
عملکرد شبکه های حمل ونقل جادهای در حالت عـادی قابـل تسـری بـه شـرایط پـس از بحـران نخواهد بود. در صورت وقوع بحران و اختلال در شبکه ، دو نتیجة عمده، قابل انتظار خواهند بود: کاهش ناگهانی عرضه (ظرفیت شبکه ) و تغییر ناگهانی تقاضای حمـل ونقـل . هـدف اصـلی ایـن پژوهش ، تحلیل حساسیت عملکرد شبکه حمل ونقل جادهای بین شهری نسبت به تغییر هم زمان عرضه و تقاضای حمل ونقل در شرایط بحران است . بدین منظـور، بـا اتخـاذ رویکـرد سیسـتمی (جامع نگر) و ملاحظة هم زمان توپولوژی شبکه و تقاضای حمل ونقل ، شـاخص اسـتحکام ناحیـه 15 (ZRI) به عنوان معیاری از آسیب پذیری زمان سفر بین ناحیه ای تعریف شده و برای سـناریوهای مدنظر تغییر عرضه و تقاضا برای مطالعه موردی شبکه حمل ونقل جادهای شـریانی بـین شـهری ایران محاسبه شده است . نتایج نشان می دهد که عملکرد شبکه ، حساسیت چندانی بـه افـزایش تقاضای سفر از ناحیة مورد بررسـی بـه سـایر نـواحی شـبکه نداشـته و تقریبـا ثابـت اسـت . در صورتی که با افزایش تقاضای سفر از سایر نواحی به ناحیة مـورد بررسـی ، آسـیب پـذیری شـبکه به طور چشم گیری افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"بدین منظـور، بـا اتخـاذ رویکـرد سیسـتمی (جامع نگر) و ملاحظة هم زمان توپولوژی شبکه و تقاضای حمل ونقل ، شـاخص اسـتحکام ناحیـه 15 (ZRI) به عنوان معیاری از آسیب پذیری زمان سفر بین ناحیه ای تعریف شده و برای سـناریوهای مدنظر تغییر عرضه و تقاضا برای مطالعه موردی شبکه حمل ونقل جادهای شـریانی بـین شـهری ایران محاسبه شده است .
سپس با تخصیص ماتریس تقاضای (مبدا- مقصد) مربوط بـه سـناریوی موردنظر تقاضا به شبکة جدید (شبکه ای که یکی از کمان های آن حذف شده است ) با استفاده از بستة نرم افزاری ® VISUM، زمان سفر کوتاه ترین مسیر بین ناحیه ای که کمان آسیب دیـده در آن واقع شده و سایر نواحی شبکه محاسبه می شود.
شکل ساده ای از مسئلة کوتاه ترین مسیر در قالب یک مسئلة برنامه ریزی خطی ریاضی به صورت رابطه (٣) فرموله می شود (هیلیر، ٢٠٠١): M (3) Subject to: 22 اگر j مبدا باشد Ƹ k اگر j نه مبدا و نه مقصد باشد Ƹ k اگر j مقصد باشد Ƹ k X که در آن : Cij: هزینة سفر بین دو گره i و j Xij: مقدار جریان بین دو گره i و j علت حذف یک به یک کمان ها به صورت رونـدی تکـراری (بـه جـای حـذف چنـد کمـان به صورت هم زمان )، لزوم تعیین تأثیر جداگانة هر کمان بر عملکرد شبکه بوده که ایـن رویکـرد 1 Shortest Path Problem / در ادبیات جهانی و داخلی مربوط به این موضوع امری متداول و قابـل قبـول اسـت (اسـکات و همکاران ، ٢٠٠٦؛ سالیوان و همکاران ، ٢٠١٠ و سان و همکاران ، ٢٠٠٦).
همان گونه که پیشتر توضیح داده شد، این شاخص بیان گر تغییر در زمان سفر کوتاه ترین مسیر از ناحیه r به سایر نواحی شبکه در اثر انسداد کمان a (که در ناحیه r واقع شده اسـت ) نسبت به حالت عادی (عدم وقوع بحران ) است ."