چکیده:
رفتارهای رانندگی در سطح شهرها تحت تأثیر عوامل مختلفی، از جمله تفاوتهای مکانی، از الگوی ویژهای پیرویمی کند. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی رابطۀ بین مکان با نحوه رفتار رانندگی و همچنین نحوه توزیع فضایی رفتار نامناسب رانندگی در شهر اصفهان میپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و میدانی است که با 322 نمونه از بین رانندگان ساکن در شهر اصفهان بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که رفتار رانندگان ساکن در مناطق مختلف شهر، با یکدیگر متفاوت است. رانندگان در خیابانهای چهار باغ بالا، ولی عصر(عج)، عبدالرزاق، فروغی، احمد آباد و بزرگراههای شهید خرازی و سردار جنگل، نامناسبترین رفتار رانندگی را داشتهاند. در این تفاوت، چهار متغیر سن رانندگان، مدت زمان کسب گواهینامه رانندگی، میزان سواد رانندگان و مدت زمان رانندگی در طول شبانهروز تأثیرگذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 7- بررسی میزان رابطۀ میان متغیرهای وضعیت اشتغال با رفتار رانندگی (322=n) متغیر مستقل متغیرهای وابسته وضعیت اشتغال مقدار کی دو Chi-Square)) درجه آزادی (df) سطح معنیداری(p) ضریب وی کرامر (Cramers V) فاصله طولی استاندارد با وسیله نقلیه جلویی 172/33 12 001/0 185/0 سرعت متناسب با راه درون شهری 014/35 12 000/0 190/0 ایستادن در مکان پارک ممنوع 172/35 12 000/0 191/0 حرکت بین خطوط 784/24 12 016/0 160/0 سبقت از سمت راست 475/37 12 000/0 197/0 رعایت سرعت استاندارد راه به هنگام سبقت 738/58 12 000/0 247/0 عدم اجازۀ سبقت به دیگران 865/25 12 011/0 164/0 میزان حوصله بههنگام رانندگی 008/66 12 000/0 261/0 توجه به آینهها و زدن راهنما قبل از گردش به طرفین 100/20 9 017/0 144/0 منبع: محاسبات نگارندگان تحلیل مکانی رفتار رانندگی در این بخش از پژوهش به بررسی نحوۀ رفتار رانندگی، رانندگان ساکن در مناطق مختلف شهر برای هر دو جنس مرد و زن و نیز یافتن مسیرهای درون شهری با رفتار رانندگی نامناسب با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میپردازیم."