چکیده:
مقدمه: تحلیل محیط داخلی سازمان یکی از عوامل موثر در تصمیم گیری های استراتژیک سازمانی است. لذا مطالعه ی حاضر با هدف تحلیل محیط داخلی سازمان با استفاده از مدل وایزبورد در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی- کاربردی که به صورت مقطعی در سال 91 - 90 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. پرسشنامه ی مورد استفاده در مطالعه ی حاضر، پرسشنامه ی استاندارد تحلیل محیط داخلی وایزبورد بوده که شامل 35 سوال در ابعاد هدف گذاری، رهبری، ساختار سازمانی، هماهنگی، مکانیسم پاداش، ارتباطات درون سازمانی و نگرش نسبت به تغییر است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0/93 محاسبه شد. جامعه پژوهش 360 نفر از کارکنان بیمارستان های آموزشی علوم پزشکی یزد بودند که به صورت طبقه ای تصادفی در مطالعه وارد شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (میانگین و t-test) در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: امتیاز بیمارستان های مورد مطالعه در ابعاد هدف گذاری، رهبری، ارتباطات، مکانیسم پاداش، هماهنگی، نگرش نسبت به تغییر و ساختار سازمانی به ترتیب با میانگین 0/33±3/33 ، 0/26±3/80 ، 0/52±3/44 ، 0/47±4/42 ، 0/48±3/60 ، 0/26±3/77 و 0/21±3/83 به دست آمد. نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت اصلاح مکانیسم پاداش دهی و تقویت نگرش مثبت پرسنل به تغییر می تواند به عنوان عوامل موثر در بهبود عملکرد سازمانی تلقی شود
Introduction: The internal environment analysis of an organization is one of the most effective factors in strategic Decision making in organizations. The aim of the present study was to the analyzing of internal environment of Yazd University of medical science hospitals based on wiseboard model.
Methods: The present study is a descriptive-application and cross-sectional study that was conducted in 2011. Total of 360 employees contributed in the study. We used stratified-random sampling method. The required data was gathered trough Wise board 6 dimensional questionnaire. The reliability of questionnaire was approved by alpha Cronbach’s coefficient (93%) prior the study. We used spss16 and descriptive Tests in data analyzing.
Results: The result of the present study showed the mean score of studied hospitals in goal setting، leadership، relationship، reward mechanisms، coordination، organizational structure، and personal attitude to change were calculated as (3/33±0/33)، 3/80±0/26)، (3/44±0/52)، (4/42±0/47)، (3/60±0/48)، (3/83±0/21) and (3/77±0/26) respectively.
Conclusions: Reinforcing the positive change attitude of the staff and reformatting the reward mechanism can addressed as the effective factors to improve the organizational performance.