چکیده:
پژوهش حاضر، رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت دینی کاربران را با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش، در دانشگاههای سطح شهر تهران، و در بین دانشجویان رشتهها و دورههای مختلف تحصیلی، صورت گرفته است.تحلیل یافتههای این مطالعه که هویت دینی کاربران در پنج حیطه: احساس، باور و اعتقاد، روابط صمیمی با خانواده، عملکرد آموزشی والدین در حوزه دین و پایبندی والدین به ارزشها و اعتقادات دینی مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد، نشان از آن دارد که صرف حضور و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر تضعیف هویت دینی کاربران تاثیر معناداری ندارد؛ ولی نوع استفاده از این شبکهها، از نظر استفاده کاربردی و یا تفریحی، مدت زمان طولانی حضور در این شبکهها و همچنین هدف استفاده کاربران از این شبکهها به علاوه طبقه و پایگاه اجتماعی آنان، در تضعیف هویت دینی کاربران و تمایل آنان در حرکت از هویت سنتی و اصیل دینی به سوی هویت بازتابی و مدرن تاثیرگذار بوده و حداقل اینکه هویت اصیل کاربران را در برخی از حیطهها دچار تشکیک میکند.به نظر میرسد، پذیرش حضور در این شبکهها، گریزناپذیر است؛ اما با یک آسیبشناسی جامع و برنامهریزی درست و استفاده از همه ظرفیتهای ارتباطی، میتوان از آن به عنوان یک فرصت در جهت تقویت هویت دینی بهره جست
خلاصه ماشینی:
تحليل يافتههاي اين مطالعه كه هويت ديني كاربران در پنج حيطه: احساس، باور و اعتقاد، روابط صميمي با خانواده، عملكرد آموزشي والدين در حوزه دين و پايبندي والدين به ارزشها و اعتقادات ديني مورد بررسي و ارزيابي قرار ميدهد، نشان از آن دارد كه صرف حضور و استفاده از شبكههاي اجتماعي مجازي بر تضعيف هويت ديني كاربران تأثير معناداري ندارد؛ ولي نوع استفاده از اين شبكهها، از نظر استفاده كاربردي و يا تفريحي، مدت زمان طولاني حضور در اين شبكهها و همچنين هدف استفاده كاربران از اين شبكهها به علاوه طبقه و پايگاه اجتماعي آنان، در تضعيف هويت ديني كاربران و تمايل آنان در حركت از هويت سنتي و اصيل ديني به سوي هويت بازتابي و مدرن تأثيرگذار بوده و حداقل اينكه هويت اصيل كاربران را در برخي از حيطهها دچار تشكيك ميكند.
با توجه به جدول فوق، سطح معناداري يا P-Value بيشتر از 05% ميباشد و تفاوت معنادار بين گروهها وجود ندارد؛ يعني هر چه ميزان استفاده كاربران از اينترنت افزايش يابد، احتمال نميرود كه هويت ديني در آنان كمرنگتر شده باشد.
گروههاي «تفريح و سرگرمي، مطالعه ديوارهها و كسب اخبار و اطلاعات» نيز با هم تفاوت معناداري ندارند و ميانگينهاي آنها هم نزديك به هم است و گروه «كسب اخبار و اطلاعات» در بين گروهها، داراي ميانگين بيشتري در اين شاخص است؛ يعني هر چه كاربران بيشتر در معرض و مواجهة محتواي خبري، علمي و آموزشي شبكههاي اجتماعي باشند، بيشتر احتمال دارد كه هويت ديني آنان حفظ شده و در قالب سنتي باقي بماند.