چکیده:
رسانههای گروهی در شکلدهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند. از میان برنامههای ورزشی صدا و سیما، بخش اخبار ورزشی به علت پخش بیواسطه و مستقیم رویدادها و خبرهای مربوط به حوزههای مختلف ورزش، ضریب تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان این رسانه و به ویژه علاقهمندان ورزش و جوانان دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای اخبار ورزشی شبکه سوم سیما (شبکه جوان) است. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود که در آن کلیه خبرهای خروجی اخبار ورزشی در ساعت 13:15 شبکه سوم سیما در شش ماهه پایانی سال 1391 مورد نظر بوده است و با استفاده از جدول مورگان 117 اخبار ورزشی از 168 مورد با روش نمونهگیری تصادفی برای این بررسی آماری تهیه شد. ابزار اندازهگیری با استفاده از اطلاعات جدول کدگذاری و تبدیل صفات کیفی به کمی بود. همچنین، ابعاد محتوایی مورد استفاده در این پژوهش شامل مولفههای ورزش، جنسیت، محل رویداد، رشته ورزشی، محتوای فوتبال و غیرفوتبال، ورزش معلولین، نوع ورزش، ردههای سنی و موضوع مطلب بودند. تجزیه و تحلیل آماری یافتهها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 انجام گرفت. برخی از یافتههای این مطالعه حاکی از توجه بیشتر اخبار ورزشی شبکه سوم سیما به مسائل فنی ورزشهای تیمی آقایان در سطح قهرمانی کشور بود. با توجه به نقش چهارگانه رسانههای ورزشی، انتظار میرود با مدیریت چینش متناسب، کامل و جدیتر اخبار و برنامههای ورزشی، زمینه گسترش و پیشرفت ورزش در حیطههای ضعیفتر بیشتر گردد.
Mass media have an undeniable role in shaping believes and view of society and constructing suitable ground in the field of sport. Part of sport's news has more impact on audiences of this media especially on those who are interested in sport and youth because of its direct broadcasting of events and news related to the different aspect of sport. Therefore، the purpose of the present research was content analysis of the sport's news of channel 3 (youth channel). This is a kind of descriptive and content analysis research that all the sports news output 13:15 of third channel television was desired in the last six months of 1391 and it is provided for the survey by means of Morgan table 117 sport’s news from 168 case with random sampling method. Tool’s measuring used data of encoding tables and convert qualitative traits to quantitative traits. Also، content aspect which was used in this content analysis included components of sport، gender، location of event، sports fields، content of relation to football or non-football، disabled Sport، type of sport، age groups and subject. Statistical analysis of results was done by SPSS 16 software. Some of the findings of this study indicated that more attention of the sport's news of third channel television is to technical issues of men's team sports at the level of championships national. Because of the role of sport media in making culture education، information and creation of social communion، it is expected to manage suitable، perfect and serious arrangement of news and sports program، in other to increase the expansion and development of sport in the discussed field.
خلاصه ماشینی:
تحلیل محتوای اخبار ورزشی (مطالعه موردی: شبکه سوم سیما) مینا امامی* ، مینا ملائی (تاریخ دریافت:07/06/1392 ـ تاریخ تصویب: 15/09/1392) چکیده رسانه¬های گروهی در شکل¬دهی باورها و نگرش جامعه و ساخت بستری مناسب در عرصه ورزش نقش انکار ناپذیری دارند.
این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود که در آن کلیه خبرهای خروجی اخبار ورزشی در ساعت 13:15 شبکه سوم سیما در شش ماهه پایانی سال 1391 مورد نظر بوده است و با استفاده از جدول مورگان 117 اخبار ورزشی از 168 مورد با روش نمونه¬گیری تصادفی برای این بررسی آماری تهیه شد.
واژههای کلیدی: ورزش قهرمانی، اخبار ورزشی تلویزیون، تحلیل محتوا، رسانه¬های ورزشی مقدمه توسعه ورزش گامی در راستای توسعه کشور است و ورزش به دلیل تأثیر در زندگی فردی و اجتماعی، مورد توجه مردم و دولت قرار دارد (قاسمی، 1386).
</رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجه¬گیری به طور خلاصه این بررسی نشان داد که توجه بالای اخبار ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مسائل فنی ورزش¬های تیمی آقایان در سطح قهرمانی کشور می¬باشد.
"تحلیل محتوای روزنامه¬های ورزشی منتخب، مورد کاربرد برای ورزش زنان"، تهران، مجله تربیت بدنی و علوم ورزشی.
تحلیل محتوای روزنامه¬های ورزشی منتخب، مورد کاربرد برای ورزش زنان، پایان¬نامة کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
بررسی نقش رسانه¬های گروهی در ورزش بانوان، پایان¬نامه کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان.