چکیده:
تغییر الگوی حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیتهای حرکتی به ویژه در بانوان اندام و عضلات آنها را تحت تاثیر جدی کم تحرکی و ضعف جسمانی قرار داده است. برای پیشگیری از چنین عارضهای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبهها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان از ابزارهای کارآمد است. در این راستا یکی از روشهای آموزش فعالیتهای ورزشی و بالا بردن انگیزه مشارکت در فعالیتهای ورزشی، کمک گرفتن از رسانههای تصویری است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر فیلمهای آموزشی در ارتقاء سطح گرایش زنان 30-20 ساله شهر تهران به فعالیتهای جسمانی میباشد. در این پژوهش مداخلهای ابتدا یک فیلم آموزشی در زمینه آموزش اجرای فعالیتهای ورزشی و متناسب با زنان 20 تا 30 سال انتخاب و پرسشنامهای برای آنان با توجه به محتوای فیلم آموزشی تهیه شد. سپس در طی سه مرحله قبل از نمایش فیلم، بلافاصله بعد از نمایش و یک ماه بعد از نمایش، پرسشنامهها توسط زنان تکمیل گردید. اطلاعات با استفاده از آنالیز واریانس و تی زوج تجزیه و تحلیل شد. 0.05P< معنیدار در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان میدهد که در زمانهای بلافاصله و یک ماه بعد از نمایش فیلم، میانگین نمره آگاهی زنان در زمینه فعالیت بدنی به طور قابل توجه و معنیداری افزایش یافته و یک ماه بعد از نمایش فیلم نیز میانگین نمره عملکرد ورزشی آنها نظیر میزان ورزش کردن و روش صحیح اجرای تمرینات بدنی توسط آنها به نحو معنیداری بهبود یافته است. نتایج نشان میدهد که آموزش توسط فیلم به عنوان یک رسانه تصویری نه تنها باعث افزایش آگاهی لحظهای، بلکه در دراز مدت نیز موجب افزایش آگاهی و بهبود عملکرد ورزشی زنان شده است. لذا آموزش از طریق فیلمهای ورزشی جهت ارتقاء سطح آمادگی بدنی و مشارکت هر چه بیشتر زنان در فعالیتهای ورزشی به عنوان یک روش کارا و موثر پیشنهاد میگردد.
Changing the daily movement patterns، as a result of reduced motor activity especially in women، caused that their organs and muscles seriously affected by lack of physical activity so they have physical weakness. One of the efficient tools for the prevention of such phenomenon is the creation of the necessary facilities and attraction to create common exercise among women. In this regard، one of the method of sports training and to enhance the motivation to participate in sports، is to get help from visual media. The purpose of this study was to evaluate the impact of training videos on the promotion of women's attitudes to physical activity among women in 20-30years in Tehran. In this interventional study، initially a training video in education of sports activities and the proportion of women 20 to 30 years were selected and a questionnaire was prepared according to the educational video content. Then a three-stage screening before، immediately after and one month after the show، the questionnaires were filled by women. Data were analyzed using ANOVA and paired t-test. P < 0.05 was considered significant. Obtained from this study indicate that the immediate and one month after the screening، the mean score of women and significantly increased physical activity significantly and one month after the sport performance of the film score such as the average amount of exercise and physical training significantly improved .The results showed that training by the film as a visual medium not only increase awareness of the moment، but in the long term، to increase awareness and improve the performance of women's sports. So the film to promote physical fitness and sports participation more women in sports activities as an effective method has been suggested.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با توجه به جدی تر شدن مسأله بی تحرکی و اهمیت فعالیت¬های آگاهی دهنده و آموزشی در حیطه فعالیت بدنی و سلامت جسمی در جامعه و با وجود تفاوت¬هایی در زمینه¬های مختلف بین گروه¬های اجتماعی جامعه ما دیگر جوامع بر آن شدیم تا با انجام این پژوهش نقش رسانه¬های تصویری را در آموزش فعالیت¬های جسمانی و ارتقاء سلامت جسمی زنان به عنوان یکی از گروه¬های هدف مهم در جامعه مورد بررسی قرار دهیم.
هم چنین اطلاعات به دست آمده نشان داد که بین میانگین نمره عملکرد قبل و یک ماه بعد از نمایش فیلم (در سه زمینه مورد نظر پژوهش) تفاوت معنی دار است (0.
همچنین اطلاعات بدست آمده در این مطالعه نشان دهنده این است که بین میانگین نمره عملکرد زنان (در سه زمینه مربوط به فعالیت¬های ورزشی) قبل و یک ماه بعد از نمایش فیلم تفاوت معنی ¬داری وجود دارد.
این نتیجه حاکی از تأثیر بلند مدت آموزش اجرای فعالیت¬های ورزشی از طریق نمایش فیلم می باشد که موجب تغییر میزان مشارکت زنان گردیده است و با نظرات کاپلان (1991)، مک کینلی و بال (2005) که نقش این گونه رسانه¬ها را در ترویج سلامت و یا تغییر رفتار افراد جامعه چندان موثر و پایدار نمی¬دانند.
“An analysis of leisure constraints based on different recreational sport participation levels: Results from a study in Greece”.
(1996), “Multimedia dental patient education systems”.
Describes the obstacles to women's participation in sports activities, Tehran: Institute for Physical Science and Technology Ministry.