چکیده:
هدف ازاین تحقیق جستجوی مدلی برای برنامه درسی رشد سرمایه فرهنگی والدین وتسهیل موفقیت تحصیلی فرزندان می باشد. همبستگی ابعاد سرمایه فرهنگی والدین باموفقیت تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفت وبرنامه موثری برای رشدسرمایه فرهنگی خانواده طراحی، اجرا و ارزیابی شد. چارچوب نظری این تحقیق برگرفته از نظریات بوردیو می باشد. و بر اساس دیدگاه پی یر بوردیو،سرمایه فرهنگی دارای سه بعد نهادینه شده،عینیت یافته وتجسم یافته است. روش تحقیق، شبه تجربی دارای دوگروه آزمایشی وگواه خواهدبود. ابزارگردآوری اطلاعات در این پژوهش،پرسشنامه محقق ساخته مولفه های سرمایه فرهنگی وپرسشنامه بامریند استفاده شده است. روایی آن با نظر متخصصان و کارشناسان و با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر 83% بدست آمده است. جامعه آماری پژوهش 54 خانواده به صورت تصادفی در دو منطقه شمال و جنوب تهران و فرزندان آن ها که درچهاردبیرستان دولتی دخترانه وپسرانه مشغول تحصیل بودند،انتخاب شدند، توسط مشاوران متخصص مورد مصاحبه قرارگرفتند وگروه تجربی در یک کارگاه آموزشی 10 ساعته آموزش خانواده باهدف رشدویادگیری مولفه های سرمایه فرهنگی، شرکت کردند. فرضیههای تحقیق عبارت بوداز:1-آموزش به اولیاء برسرمایه فرهنگی(علاقمندی به کارهای هنری، موسیقی، خط و نقاشی، و زبان خارجی) آنها تاثیردارد.2- آموزش به اولیاء برسرمایه فرهنگی (بهبود رابطه با کتاب، تابلوهای نقاشی، عضویت در کتابخانه، کامپیوتر، رسانهها، دوربین) آنها تاثیر دارد.3 آموزش به اولیاء برسرمایه فرهنگی (شرکت دردوره های منتهی به اخذ مدرک و گواهینامه مهارت) آنهاتاثیردارد..4- آموزش به اولیاء برشیوه های فرزندپروری آنها تاثیر دارد.7-آموزش مولفههای سرمایه فرهنگی به والدین برپیشرفت تحصیلی فرزندان آنها تاثیر دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها درسطح توصیفی ازآمارهای فراوانی،میانگین وانحراف معیارودرسطح استنباطی از روش تحلیل واریانس یک راهه وکوواریانس (ANVOVA) استفاده گردید. یافتههای حاصل نشان دادکه آموزش منظم به والدین درسطح (p<0/05) برمولفههای سرمایه فرهنگی خانواده و پیشرفت تحصیلی فرزندان تاثیرمثبت داشته است و برنامه درسی اجراشده مشتمل بر، هدفها، محتوا، روشها و فرایند یاددهی- یادگیری، رسانهها و ارزشیابی توانسته است به رشد سرمایه فرهنگی و ایجاد فضای فرهنگی غنیتر برای موفقیت تحصیلی فرزندان کمک کند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 10: مقایسه میانگین رتبه نمرات والدین آموزشندیده در سطوح مختلف تحصیلی P H لیساس فوق دیپلم دیپلم سوم راهنمایی پنجم ابتدایی خواتدن و نوشتن بیسواد ابعاد آموزش خانواده ردیف 2622/ 6837/7 35 20/39 29 36/23 44/27 56/19 36 ارتقاء آگاهیهای مربوط به نقش و اهمیت فعالیت های (هنری،موسیقی، خط و نقاشی، ورزش و زبان خارجی) 1 2775/ 4948/7 88/32 44 55/23 43/24 38/27 67/25 5/28 بهبود رابطه با کتاب، تابلوهای نقاشی، عضویت در کتابخانه،کامپیوتر، رسانه ها، دوربین 2 1274/ 9359/9 13/33 2/44 95/24 5/23 59/27 11/21 83/37 مدارک تحصیلی و گواهینامه های معتبر 3 0383/ 317/13 63/39 2/44 6/22 86/22 88/28 5/19 36 شیوه های فرزند پروری 4 براساس آزمون کروسکال والیس با توجه به اینکه H محاسبه شده در خصوص ابعاد 1، 2، 3، 5، 6 در سطح P<0.
جدول شماره 13: مقایسه میانگین رتبه نمرات والدین مرد آموزشدیده و آموزشندیده p Z آموزش دیده میانگین رتبه آموزش ندیده میانگین رتبه ابعاد آموزش خانواده ردیف 0001/ 9288/3 42/35 03/20 ارتقاء آگاهیهای مربوط به نقش و اهمیت فعالیتهای (هنری، موسیقی، خط و نقاشی، ورزش و زبان خارجی) 1 0001/ 8783/3- 5/35 97/19 بهبود رابطه با کتاب، تابلوهای نقاشی، عضویت در کتابخانه،کامپیوتر، رسانه ها، دوربین 2 0028/ 9896/2 65/33 50/21 مدارک تحصیلی و گواهینامه های معتبر 3 0004/ 5531/3- 94/36 43/20 شیوه های فرزند پروری 4 براساس آزمون مان - ویتنی با توجه به اینکه Z محاسبه شده در سطح P<0."