چکیده:
نماز بهترین جلوه نیایش است که ارتباط مستقیم و بی واسطه با خداوند برقرار می کند.نماز در مکتب انسان ساز و حیات بخش اسلام مفهوم عمیق و آثار پر برکت فراوانی دارد.ریسمان محکمی است که هستی و موجودیت آدمی را به ملکوت اعلاء پیوند می دهد.نماز با همة فضیلتهای فوق العاده منحصر به فردش، مفهوم عمیق و آثار پربرکت فراوانی در زندگی انسان دارد.در این پژوهش سعی شده است که آثار فردی نماز در زندگی مردم شهر تهران بررسی شود.بدین منظور نمونه ای به میزان 384 نفر انتخاب شد و بوسیله تکنیک پرسشنامه داده های مورد نظر جمع آوری شد.نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان می دهد کسانی که مقید به خواندن نمازهای یومیه هستند از سلامت جسمی و روانی بیشتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
"پیشینه تحقیق در رابطه با موضوع این پژوهش، تحقیقات چندی انجام شده است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: - سازمان ملی جوانان (1382) در تحقیقی با عنوان بررسی میزان پایبندی به نماز در بین جوانان 29 – 15 سال کل کشور نشان داد که که 6/11 درصد کم، 1/23 درصد متوسط و 2/65 درصد از افراد در حد زیاد مقید به خواندن نمازاند (منصورنژاد، 1385: 34).
همچنین تحقیقات متعددی به نفش مثبت عبادت و نیایش بر جنبه های مختلف زندگی انسان اشاره کرده اند از جمله: سانتیا(1997م) نشان دادن عبادت و نیایش به عنوان راه های برقراری ارتباط با خدا توسط افراد تحت مطالعه دانسته شده و این اعتقاد در بهداشت روانی آن ها اثر مثبت داشته است(Saneetha,1998: 57).
در رابطه با نقش مذهبی و عملکرد دینی و خصوصا نماز با میزان افسردگی تحقیقاتی در سالهای اخیر در کشورمان انجام شده است از جمله موسوی و همکاران 1375 پژوهشی تحت عنوان بررسی رابطه نحوه بپاداری نماز با اختلال افسردگی بر روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان خورشید اصفهان انجام دادند که نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین نحوه بپاداری نماز در 6 ماه قبل از ابتلا به افسردگی با ابتلا به این بیماری بود(محتشمی پور و دیگران، 1390،78).
در مطالعهای دیگر با عنوان بررسی رابطه اقدام به خودکشی و پایبندی به نماز در افراد ذکور 30-6 ساله مرکز پزشکی لقمان سال 1377 که توسط رضا ایلخانی و دکتر عبدالمجید بحرینیان انجام گرفت، به این موضوع پرداخته شده است که پای بندی به نماز سمبل پای بندی عملی به دین اسلام است و نقش مهمی در دوری از گناهان بویژه خودکشی دارد(ایلخانی و دیگران، 1377: 45)."