چکیده:
پیشرفت فناوری ارتباطات و اطلاعات در سایه تحول علم کامپیوتر سبب تغییرات شگرفی در دنیای کسب و کار گردیده استاگر چه بحران شرکت های فعال در تجارت الکترونیکی و اصطلاحا شرکت های دات کام در سال های اخیر موجب تردید در مورد مزایا و کارایی تجارت الکترونیکی شده استبیمه الکترونیکی نیز به عنوان یکی از نتایج تجارت الکترونیک از این قاعده مستثنی نبوده و طبعا با مشکلات و کمبودهای بسیاری روبروست بدین منظور که علاوه بر یک سری مشکلات پایه ای که در تمامی زمینه ها ی این نوع تجارت مشترک بوده ،بطور اختصاصی نیز مشکلاتی را به همراه دارددر این مقاله سعی می شود موانع موجود برای استفاده از بیمه الکترونیکی بررسی شود و در انتها پیشنهادهایی جهت رفع این مشکلات ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
"بیمه الکترونیکی دو مزیت اصلی دارد؛ نخست این که علاوه بر کاهش دادن هزینه های اداری و مدیریتی (داخلی)، از طریق مکانیزه شدن مراحل کار باعث می شود تا نوعی ارتباط شبکه ای بین واحدهای شرکت ها به وجود آمده و اطلاعات مدیریتی ارتقا پیدا کند.
2. کارمزد پرداختی به واسطه ها را از طریق فروش مستقیم بیمه نامه به مشتری کاهش می دهد (البته بخشی از این کارمزد بایستی صرف جذب مشتری و بازاریابی شود) کاهش هزینه در بازار رقابتی موجب کاهش حق بیمه می شود و به مشتریان و مردم اجازه خرید بیمه بیشتری را می دهد که نتیجه آن نفوذ بیشتر بیمه در کشور است.
در جهان کنونی به علت مشابهت محصولات بیمه ای، رقابت در قیمت برای بیمه گران مشکل است و با توجه به این که تمایز بین بیمه گران در ارائه خدمات وجود دارد، بنابراین تدارک الکترونیکی برای فروش بیمه از اهمیت ویژه ای برای کاهش هزینه و قیمت برخوردار است.
از نتایج به کارگیری صنعت بیمه الکترونیک در شرکتها و سازمانها میتوان به این موارد اشاره کرد: ۱) کاهش هزینه تولید اسناد و مدارک ۲) حذف سریع اطلاعات تکرار شده و اشتباه ۳) افزایش اطلاعات مستند و قابل اطمینان ۴) افزایش امکان دسترسی و ارائه سریع تر خدمات به مشتریان ظرفیت کاهش هزینه با به کار گیری سیستم خرید و فروش الکترونیک به ویژه برای شرکت های بیمه ای که به روند کار موثر و جریان پیوسته آن ارتباط دارد، فراهم آوردن امکان تولید و به کارگیری اسناد، فرم های الکترونیک، مدت زمان انجام کار را از ماه ها به هفته کاهش می دهد."