چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز کتابداران، ارزیابی نگرش کتابداران در خصوص فن آوری اطلاعات و بررسی عوامل مرتبط با مهارت آنان در این زمینه صورت پذیرفته است. روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری مورد بررسی شامل کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان یزد بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که به منظور بررسی مهارت های فن آوری اطلاعات کتابداران در 4 زمینه اصلی مهارت در نرمافزارهای عمومی، مهارت های سختافزاری، مهارت در نرمافزارهای کاربردی و تخصصی، و مهارت های ارتباطاتی و جست وجوگری تدوین شده است. برای ارزیابی اهمیت و رتبه بندی مهارت های فن آوری اطلاعات از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و جهت بررسی فرضیه ها از آزمون های میانگین یک نمونه ای، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده گردیده است. یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، مهارت در نرمافزارهای کاربردی و تخصصی، مهارت در نرمافزارهای عمومی، مهارت های ارتباطاتی و جست وجوگری و مهارت های سخت افزاری به ترتیب به عنوان مهمترین مهارت های مورد نیاز کتابداران شناسایی شده اند. یافته ها نشان دهنده نگرش مطلوب کتابداران نسبت به فن آوری اطلاعات بوده و در بین 4 مهارت فن آوری اطلاعاتی مورد مطالعه، تنها در مهارت های سخت افزاری وضعیت مناسبی مشاهده گردید. سطح تحصیلات، آشنایی با زبان انگلیسی و نوع نگرش کتابداران نسبت به فن آوری اطلاعات نیز به عنوان عوامل تاثیرگذار بر مهارت های فن آوری اطلاعات کتابداران شناخته شدند. اصالت/ارزش: پایش مهارت های فن آوری اطلاعات کتابداران و بررسی عوامل مرتبط با آن می تواند مبنای شناخت دانش فنی و رفتار حرفه ای کارکنان قرار گرفته؛ گزینش، استخدام، آموزش، سیستم های پاداش، مشاوره و ارزیابی عملکرد کارکنان را بهبود بخشیده؛ و در نهایت، ارائه خدمات مطلوب تر را در پی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
کتابخانه های عمومی، فن آوری اطلاعات وارتباطات ، مهارت ، تحلیل سلسله مراتبی، یزد تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه های عمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی -پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ١٩،شمارة ٢،پیاپی ٧٣،تابستان ١٣٩٢ Vol. 19, No. 2, Successive No. 73 Summer 2013 ص ص ١٦٩-١٨٨ Pp. 169-188 نمایه شده در SID,ISC و MagIran Indexed in SID, ISC & MagIran مقدمه نوآوریها در عصر حاضر، منجر به تغییر سـریع و ارائـه خـدمات جدیـد بـا سـرعت و تنـوع بیشترشده است .
٧. بین آشنایی با زبان انگلیسی و مهارت کتابداران کتابخانه های عمومی در زمینـۀ فـن آوری اطلاعات رابطۀ معنیداری وجود دارد.
به منظور بررسی ارتباط معنیدار متغیرهای مورد مطالعه با مهـارت هـای فـن آوری اطلاعـات کتابداران در فرضیه های سوم تادهم پژوهش ازآزمون همبستگی پیرسون (بـه دلیـل نرمـال بـودن توزیع داده ها)استفاده شد.
نتایج جدول ٦نشان می دهد که بین سطح تحصیلات ، آشنایی بـا زبـان انگلیسـی و نگـرش کتابـداران بـه فـن آوری اطلاعـات بـا مهـارت هـای آنـان در زمینـۀ فـن آوری اطلاعات و ارتباطات رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد.
) در ادامه به منظور بررسی نقش متغیرهای تأیید شده (تحصیلات ، آشنایی بـا زبـان انگلیسـی و نگرش ) در مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطـات کتابـداران از آزمـون تحلیـل واریـانس در سطح خطای ٥درصد استفاده گردیده است .
بررسی پژوهش های انجام شده دراین زمینه ومطالعۀ عوامل مؤثر بـر بـه کـارگیری فـن آوری اطلاعات دربرخـی متغیرهـا تأییـدی بـر نتـایج ایـن پـژوهش مـی باشـد.