چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی 4P در کتابخانه های عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانه ها انجام شده است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی است. در این پژوهش، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه پژوهش 287 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان بودند که در مجموع، از 120 پرسشنامه دریافت شده، 93 پرسشنامه قابل استفاده تشخیص داده شد و در تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان آشنایی مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان با مفهوم بازاریابی در کتابخانه ها در سطح «زیاد» است. درصد قابل توجهی (8/68 درصد) از مدیران و کتابداران این کتابخانه ها با ضرورت وجود واحدی مجزا با عنوان واحد بازاریابی در کتابخانههای عمومی اعلام مخالفت نمودند. در کتابخانه های عمومی استان خوزستان، توجه به ارائه «محصول»، توجه به «مکان»، توجه به «فعالیت های تشویقی و ترغیبی» و در نهایت، توجه به «بها» به ترتیب اولویت های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، این نتایج گویای امکان پذیر بودن استفاده از مدل بازاریابی 4P در این کتابخانه هاست. اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش می تواند برای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نیز نهاد کتابخانه های عمومی استان خوزستان در راستای اقدام به فعالیت های بازاریابی و ارائه خدمات تخصصی انتفاعی مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
مدل بازاریابی P٤،فعالیت های تشویقی ،کتابخانه های عمومی ،استان خوزستان تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه های عمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی -پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ١٩، شمارة ٤، پیاپی ٧٥،زمستان ١٣٩٢ Vol. 19, No. 4, Successive No. 75 winter 2014 ص ص ٥١١–٥٢٥ Pp. 511-525 نمایه شده در SID,ISC و MagIran Indexed in SID, ISC & MagIran مقدمه بر اساس رهنمودهای ایفلا، کتابخانه عمومی سازمانی است کـه از طریـق حکومـت محلـی، منطقه ای یا ملی و یا از طریق سایر سازمان های اجتماعی تأسیس ،و حمایت و پشـتیبانی مـالی مـی Zشود.
Spalding and Wang روش پژوهش پژوهش حاضر که به بررسی امکان به کارگیری مدل بازاریابی P٤ در کتابخانه هـای عمـومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابـداران ایـن کتابخانـه هـا مـیپـردازد، پیمایشـی واز نوع توصیفی است .
پرسش اول پژوهش آن است که مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزسـتان تا چه میزان با مفهوم بازاریابی در کتابخانه ها آشنایی دارند؟ همان گونه کـه در جـدول ٢ملاحظـه میشـود، بــیش از نیمـی از مـدیران و کتابـداران کتابخانـه هـای عمـومی اسـتان خوزسـتان (٥٠/٥ درصد) با این گویه که «بازاریابی در کتابخانه های عمومی صرفا به معنای داشـتن روابـط قـوی بـا مراجعه کننـدگان اسـت » موافـق ، ٢١/٥درصـد کـاملا موافـق ، ١٥/١درصـد مخـالف ، ١/١درصـد کاملا مخالف و ١١/٨درصد نیز در این باره نظـری نداشـته انـد (گویـه ١).
) پرسـش دوم پـژوهش آن اسـت کـه بـر اسـاس نظـرات مـدیران و کتابـداران کتابخانـه هـای عمومی استان خوزستان ، وجود واحدی مجزا جهت بازاریابی در کتابخانه های عمومی تا چـه حـد اهمیت دارد؟ مطابق جدول ٣، ٦٨/٨درصد مدیران و کتابـداران کتابخانـه هـای عمـومی اسـتان خوزسـتان مخالفت خود را بـا ضـرورت وجـود واحـدی مجـزا بـا عنـوان واحـد بازاریـابی در کتابخانـه هـای عمومی اعـلام داشـتند (گویـه ٦).