چکیده:
در دهه های اخیر سینمای هالیوود به عنوان جریان اصلی فیلم سـازی در جهان ، از مسلمانان تصـویری متنـاقض ارائـه داده اسـت ؛ تصـویری کـه موجب بروز سوءبرداشت هـا نسـبت بـه جامعـه مسـلمانان شـده اسـت . سینمای هالیوود هـم در بازنمـایی ویژگـی هـای ظـاهری یـک شـهروند مسلمان و هم در بازنمایی شیوه زندگی ، ارزش ها و باورهـای مسـلمانان ، به برداشت های اشتباه مخاطبـان دامـن زده اسـت . ایـن مقالـه رویکـرد سینمای هالیوود به اسلام و شـهروندان مسـلمان را در پـیش و پـس از حادثه تروریستی یازده سـپتامبر، و وضـعیت مسـلمانان را در سـینمای انگلستان و فیلم های مستند امریکایی ، بررسی می کند. نویسنده برای تشریح سیر تکامل انسـان مسـلمان در جوامـع اسـلامی ، سینمای ایران را برمی گزیند. بـه بـاور وی ، بـا وجـود تولیـد فـیلم هـای بســیاری در خاورمیانــه ، ســینمای ایــران جایگــاه معتبــری در ســطح بین المللی به دست آورده است . در انتها، وی ابراز امیدواری می کند کـه در آینده شاهد تولید فیلم هایی باشیم که به مسلمانان نگاه منصـفانه ای دارند و مانع از بروز ترس و وحشت از جوامع مسلمانان می شود.
خلاصه ماشینی:
"این فیلم ضمن تصویر کردن زنان ، به ویژه زنان امریکایی ، به عنوان قربانیان دین خشن و بدوی اسلام در ایران و نیـاز مبـرم آنـان بـه حمایت دولت امریکا، ادعا می کند که بر اساس واقعیت ساخته شده است .
فـیلم نیـروی هـوایی شماره ی یک ٤ (۱۹۹۷) نیز از دیگر فیلم هایی اسـت کـه بـا نمـایش ربـوده شدن هواپیمای رسمی رییس جمهـور امریکـا بـه وسـیله تروریسـت هـای مسلمان ، به این ایده دامن می زند.
بـرای ایـن فیلم مستند که به عنوان ابزاری برای آموزش نحـوه نگـرش مسـلمانان بـه زندگی حضرت محمدص شناخته می شـود، تارنمـایی جـانبی نیـز درنظـر گرفته شده است که می تواند در کلاس های درس از آن استفاده کرد.
همچنین ، مسلمانان امریکای شـمالی بـا تولیـد مسـتندهایی متنـوع ، نگرش خود نسبت به دین اسلام را توضیح و نشان داده اند کـه بـا وجـود مهاجرت به سرزمینی تازه ، چگونه سبک زندگی اسـلامی را برگزیـده انـد زرکا نواز١ به دلیل فـیلم هـای کوتـاه و مسـتندهایی کـه دربـاره زنـدگی مسلمانان در کشورهای غربی و مسایل جنسیتی موجود در سنت اسلامی ساخته است ، در کانادا بسیار شناخته شده است .
در این فیلم به زیبایی نشان داده می شود کـه چگونه ارزش های اجتماعی در ایران در بین دو قشر، تغییر می کند: گروهی که در دنیای ایرانی و مدرن شهری زندگی می کنند و دولـت مـردان دولـت اسلامی پس از انقلاب ."