چکیده:
Purpose: The purpose of this research is to study the effective factors on personal information management and to recognize the strength and weakness in personal information management of postgraduate students at Alzahra University. Methodology: The methodology of the research، in the part of the literature review and theoretical literature، is library study and in the part of the analysis، is survey study (descriptive and analytic). The data were gathered through a researcher made questionnaire that contained 4 parts and 73 questions. The research population includes all of the postgraduate students (at M.A/M.Sc and PhD degrees) at Alzahra University whom are studying at this university during the educational year of 2011-2012. Based on the random sampling، 309 postgraduate students at M.A/M.Sc degree and 70 postgraduate students at PhD degree participated at this research. Findings: It should be noted that personal information management of the postgraduate students has been studied under the factors of “attitude، knowledge and skill.” The research results represent that among the effective factors on personal information management، the attitude average is 3.95، knowledge’s average is 3.29، and the skills set have the average of 3.17. Furthermore، the average of the three mentioned factors’ averages is about 3.47. Conclusion: The amount (3.47) indicates that the situation of personal information management of postgraduate students at Alzahra University is at the upper to the average level. On the other hand، the situation of personal information management by Ph.D students is the same as M.A/M.Sc students and this amount is around 3.47. Thus it can be said that there is no significant relation between personal information management by Ph.Dstudents and M.A/M.Sc students.
خلاصه ماشینی:
چهار بخـش بـه منظـور سـنجش سـطح دانـش مـدیریت اطلاعـات شخصـی دانشـجویان مـد نظـر پژوهشگر است که شامل "سنجش سطح دانش کلی دانشجویان نسبت به مسئله ی مدیریت اطلاعات شخصی "، " نقش عوامل 1 Personal Information Management (PIM) مختلف در ارتقای دانش مدیریت اطلاعات شخصی مانند: افراد، شـبکه ی اینترنـت ، و ...
1Appointment book, Calendar, Digital diary, PDA (Personal Digital Assistant), Electronic Organizer, Google desktop, Window desktop search, … 2 Finding 3 Keeping 4 Organizing 5Maintaining 6 Managing information flow 7 Measuring and evaluating 8 Making sense بخش دیگری از پژوهش ها که از نظر اهداف به پژوهش حاضر نزدیک تر است ، بررسی و سنجش رفتار مدیریت اطلاعات شخصی کاربران در حوزه های ویژه بود.
مجموعه مهارت های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء، نسبت به مدیریت اطلاعات شخصی در چـه سـطحی قرار دارد؟ پرسش اصلی دوّم : رفتار مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان مقطع دکتری در مقایسـه بـا دانشـجویان مقطـع کارشناسـی ارشد دانشگاه الزهراء در چه وضعیتی قرار دارد؟ برای این پژوهش دو فرضیه مطرح شده است : ١.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش اول پژوهش : مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلـی (دوره دکتـری و دوره کارشناسـی ارشـد) دانشگاه الزهراء در چه سطحی قرار دارد؟ با استناد یافته های ذکر شده در جدول ٢، و با توجه به مقدار میانگین میانگین های به دست آمده از مجموع عناصر مـدیریت اطلاعات شخصی که معادل با ٣/٤٧ است ، می توان خاطر نشان کرد کـه مـدیریت اطلاعـات شخصـی دانشـجویان تحصـیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء از حد متوسط به بالاتر قرار دارد.