چکیده:
Purpose: The purpose of this research was the identification of information milieus for Postgraduate students at Razi University. To provide constructive solutions for optimization information milieus and intelligence new information milieus. Methodology: The participants of this research were 310 Razi University students in the period studied the Persian date ordibehesht 91 M. A. and PH. D courses in all disciplines. Sampling was done according to Morgan table for 310 questionnaires. The descriptive survey method was used in carrying it out. Analysis of the data using descriptive statistics and inferential statistical tests such as Friedman test was conducted. Findings: The findings show that their principle information milieus are: Internet center of university، library and students' viva. The main reason the participants stated for using information milieus were easy communication to other people in that environments، ease of experience and knowledge exchange. The pointed to interaction methods in these information milieus as: conversations، SMS، and Email. It may be concluded that the best solutions for reinforcement and enrichment of information milieu are increasing students' access hours to internet، providing them with free internet accounts and increasing number of available computers in the internet center. Conclusion: According to new study، idea exchange and connecting to information bases are the most motivation to access students to information milieus. Information milieus emphasis to there factors of human، place and information due to provide emotional and exchange data for getting new technology in individual frame. On the other hand eye contact and direct relation superior to new technologies and recently attention to information need and complex relation and information technique.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مرکز اینترنت دانشگاه ، کتابخانه و جلسه دفاع از پایان نامه محیط های برتر دانشجویان ، آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط ، ارتباط اطلاعات مورد تبادل در آن محیط با مسائل درسی و افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط مهم ترین دلایل انتخاب محیط ها هستند.
آن چه باعث شکل گیری ایده این پژوهش شد، این بود که به جهت پویایی نظام آموزش عالی و ایجاد یک فضای پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه ها، کسی که در این مراکز مملو از اطلاعات و آمیخته با فنآوری مشغول به تحصیل است در چه 1Information Milieus(Grounds) 2 Pettigrew محیط هایی به تبادل اطلاعات می پردازد؟ و از نظر آن ها محیط برتر کدام است ؟ فرآیند تبادل اطلاعات در این محیط ها چگونه به وقوع می پیوندد؟ و در واقع در صدد پاسخ گویی به مسئله اصلی پژوهش است مبنی بر این که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در چه محیط های اطلاعاتی حضور می یابند؟ هدف کلی پژوهش ، شناسایی محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی می باشد و برای نیل به این هدف ، اهداف جزئی به شرح زیر مطرح می گردد: - شناسایی محیط های اطلاعاتی برتر از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ؛ - شناسایی ابعاد (دلایل ) محیط های اطلاعاتی در جامعه مورد بررسی ؛ - شناسایی چگونگی فرآیند تبادل اطلاعات در محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ؛ - تعیین میزان رابطه بین نوع محیط های اطلاعاتی با جنسیت ، سن و میزان تحصیلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ؛ - ارائه برخی راهکارهای سازنده جهت غنی سازی و بهینه سازی محیط اطلاعاتی برتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی .