چکیده:
اصالت محوریت زندگی عادی و لذت بردن از آن و یا عدم اصیل شمردن آن و تصمیم بر مبارزه با خود و طبیعت وجه ممیزهی دو مکتب فمینیستی رمانتیک و اگزیستانسیالیست است. فمینیسم رمانتیک با انتخاب مسیر «زنانه» ی مهربانی برای ایجاد تغییرات مد نظر خود در جهان، در عین مبارزه با آنچه که آنرا زشتی و پلشتی میداند، به ادامهیافتن جریان حیات معتقد بوده و « لذت در حین ایجاد تغییر» را برای پیروان خود و همچنین برای ابژهی تغییریعنی مردان به ارمغان میآورد اما فمینیسم اگزیستانسیالیست، لذت زندگی را از هم از زنان مبارزهگر و هم از ابژههای آنها (مردان) میگیرد. فیلم «برخورد خیلی نزدیک»، دربردارندهی دو نوع نگاه به ارتباط میان زنان و مردان است. دیدگاه «ناهید» دربردارندهی ضدیت با مردان و دوری جستن از آنان است، حتی اگر این دوری جستن به عدم ارضای روانی خود او و ایجاد عقدههای روانی در او بیانجامد. اما « نرگس» مشکلی با مردان نداشته و با شوهر خود روابط عاشقانهای دارد. زندگی به تصویر کشیده شده برای نرگس، سراسر موفقیت و شادی؛ و برای ناهید سراسر شکست و اندوه است. فیلم درصدد ترویج این اندیشه است که راهبرد « ایجاد تغییر» در جهان که راهبرد فمینیسم رمانتیک است و با روشهای نرم زنانه صورت میگیرد بهتر از راهبرد « مبارزه» است که در فمینیسم اگزیستانسیالیست دنبال میشود
خلاصه ماشینی:
"جدال فمینیسم رمانتیک و فمینیسم اگزیستانسیالیست؛ تحلیل گفتمان فیلم «برخورد خیلی نزدیک» حسن بشیر 1 ، میثم قمشیان 2 تاریخ دریافت:30/02/91 تاریخ تایید:2/6/91 چکیده اصالت محوریت زندگی عادی و لذت بردن از آن و یا عدم اصیل شمردن آن و تصمیم بر مبارزه با خود و طبیعت وجه ممیزهی دو مکتب فمینیستی رمانتیک و اگزیستانسیالیست است.
ناهید در ابتدا به ناپاکی تمامی مردها معتقد است اما هنگامی که پاکی مسعود را میبیند، برای این که در مسابقه به نرگس نبازد، سعی میکند خود، مسعود را به خیانت کشاند.
1 احساسات متناقض ناهید شاید بیانگر این است که زنان نمیتوانند از مردان و عشق به آنها خود را جدا کنند، عشق در زن، نیازی در وجود او است و مبارزه با آن، تهدیدی برای سلامت روانی او به شمار میآید.
برای همین هم ضرورت دارد زنان به مدارج بالای مدیریتی جامعه دست پیدا کنند، البته نه با توجیه دیگر نحلههای فمینیستی نظیر فمینیستهای لیبرال بلکه بنا بر ضرورتی که در فمینیسم رمانتیک از آن با عنوان «زنانه کردن فرهنگ"یاد میشود (پاک نیا و مردیها،1388: 66).
نرگس با الگوهای رایج جنسیتی در جامعه مشکلی ندارد و با عشق به شوهرش در حال لذت بردن از زندگی است اما ناهید به دلیل دعوایی که اکنون صنفی شده است، لذت زندگی را از خود گرفته است.
به همین دلیل هم زنان فمینیسم اگزیستانسیالیست نسبت به مردان سوء ظن دارند که این امر خود مقولهای غیراخلاقی به شمار میرود."