چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ارائه خدمات کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد بازاریابی و از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. در این پژوهش دو مولفه تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی و برنامه های ترویجی به عنوان دو مولفه بازاریابی مورد تاکید قرار گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی است که به روش توصیفی - پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به اجرا در آمده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای - تصادفی از بین جامعه آماری دانشجویان واحد علوم و تحقیقات نمونه ای با حجم 378 نفر انتخاب شد. فرضیه های آزمون با استفاده از آزمون t مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که کسب اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با دروس دانشگاهی، شناسایی منابع تخصصی، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و حرفه ای مهم ترین دلیل مراجعه کنندگان بوده، و از پایان نامه ها و کتاب ها بیشتر از سایر منابع استفاده می کنند. کتابداران مهم ترین نقش را در ترویج برنامه های کتابخانه دارند، و استفاده از بروشور در نوبت بعدی قرار دارد. میزان مشارکت دانشجویان در انتخاب منابع اطلاعاتی نیز در حد متوسط است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی با استفاده از کتابخانه رابطه معناداری وجود دارد. بین به کارگیری برنامه های ترویجی در کتابخانه و میزان ارائه خدمات کتابخانه ای نیز رابطه معنادار بوده و فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش دو مؤلفه تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی و برنامه های ترویجی به عنوان دو مؤلفه بازاریابی مورد تأکید قرار گرفته است .
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی با استفاده از کتابخانه رابطه معناداری وجود دارد.
بین به کارگیری برنامه های ترویجی در کتابخانه و میزان ارائه خدمات کتابخانه ای نیز رابطه معنادار بوده و فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است .
از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان رضایت از ارائه خدمات کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد بازاریابی در راستای شناخت نیازها و خواسته های مخاطبین و ارزیابی اثرات آن بر میزان استفاده از کتابخانه است .
بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان رضایت مندی اعضای کتابخانه با توجه به بعد تنوع خدمات ، حجم منابع اطلاعاتی و ترویج ابعاد بازاریابی است .
عربلو (٢٠١٠,Arablo) بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات را مورد مطالعه قرار داد.
هم چنین در ادامه برای آزمون فرض اوّل پژوهش ، سؤالات مربوط به تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، و برای آزمون فرض دوّم نیز سؤالات مربوط به ، به کارگیری برنامه های ترویجی در کتابخانه مورد استفاده قرار گرفت .
به عبارت دیگر، میتوان چنین نتیجه گیری کرد، که بین تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی و میزان رضایت مندی دانشجویان از خدمات در کتابخانه ، رابطه معناداری وجود دارد.