چکیده:
یکی از خدمات دولت الکترونیک، تکمیل و پرداخت الکترونیکی مالیات به وسیله مودیان است که سال های زیادی از اجرای آن در کشورهای توسعه یافته می گذرد و در ایران نیز با عنوان سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی در سال 1389 اجرا شد. در این پژوهش، عوامل موثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک توسط عموم مردم شناسایی می شود. با استفاده از یک مدل نظری، بر پایه تئوری رفتار برنامه ریزی شده، هدف های زیر مورد نظر است: 1) شناسایی عوامل موثر بر پذیرش سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی؛ 2) بررسی رابطه علی بین متغیرهای پذیرش سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی؛ 3) تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل موثر برای هر دو گروه از استفاده کنندگان سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی و اشخاصی که از این سامانه استفاده نمی کنند؛ و 4) ارائه مدلی برای پذیرش سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی. به منظور جمع آوری داده ها، پرسش نامه ای در بین مودیان مالیاتی، در اداره کل امور مالیاتی استان فارس توزیع شد. با استفاده از روش آماری مدل تحلیل مسیر، نتایج نشان می دهد که عوامل موثر بر پذیرش سامانه دریافت الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی عبارتند از: سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، تاثیر اطرافیان و شرایط تسهیل کننده. در پایان، پیشنهادهایی نیز برای سیاست گذاران دولتی، نهادهای دولتی و افراد ایجادکننده سیستم های خدمات دولت الکترونیک ارائه شده است.