چکیده:
ماهیت پیچیده شخصیت ، سبب طرح نظریه های مختلف شده که یکی از معروف ترین آنها، نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا (١٩٨٧) میباشد. با در نظر گرفتن شخصیت و جایگاه آن در هوش عاطفی و تحول سازمانی و با انتخاب نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا، این تحقیق در نظر دارد تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت بر هوش عاطفی و بهبود و تحول سازمانی را مورد بررسی قرار دهد. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها، از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است که تعداد ٣٨٦ نفر از کارکنان شاغل در بخش های بانکی ، بیمارستان ها، شرکت های مهندسی، موسسات آموزشی ، شرکت های ساخت و ساز و شرکت های خدماتی شهر تهران به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات و مدل ، از آزمون های ضریب آلفای کرونباخ ، ضریب همبستگی پیرسون ، مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) استفاده و دو بسته نرم افزاری SPSS و LISREL به کار گرفته شدند. یافته های تحقیق حاکی از تاثیر معنی دار ابعاد «روان رنجورخوئی »، «برون گرائی »، «تجربه پذیری »، «همسازی » و «وظیفه شناسی » بر «هوش عاطفی » و تاثیر معنی دار «هوش عاطفی » بر «بهبود و تحول سازمانی » می باشد.
خلاصه ماشینی:
از این رو، با توجه به مفهوم شخصیت و جایگاه آن در هوش عاطفی و تحول سازمانی، تحقیق حاضر به بررسی میزان همبستگی بین پنج عامل بزرگ شخصیت (روان رنجورخوئی، برون گرائی، تجربه پذیری، همسازی و وظیفه شناسی) با هوش عاطفی و تحول سازمانی و همچنین ، ارتباط بین مهارت های هوش عاطفی با تحول سازمانی میپردازد و در پی پاسخ به این است که : آیا بین ابعاد شخصیت و هوش عاطفی ارتباط معناداری وجود دارد؟ بعلاوه ، آیا همبستگی بین هوش عاطفی و تحول سازمانی معنادار است ؟ مبانی نظری و ادبیات موضوع از شخصیت ، تعاریف متعدد و گوناگونی ارائه شده است .
با توجه به مبانی نظری فوق و پیشینه مطرح شده ، مدل مفهومی تحقیق به شرح شکل شماره ١ میباشد: / / / روان رنجورخوئی / / / برون گرائی / / / / / / / / / بهبود و تحول سازمانی هوش عاطفی تجربه پذیری / / / همسازی / / / وظیفه شناسی شکل ١ .
ضریب آلفای کرونباخ ، میانگین واریانس و بارهای عاملی متغیرها به ترتیب اولویت جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه اولویت متغیر ضریب آلفای کرونباخ میانگین واریانس تبیین شده (AVE) میانگین بارهای عاملی ١ روان رنجورخوئی ٠/٨٥ 0/56 0/62 ٢ برون گرایی ٠/٧٤ 0/63 0/65 ٣ تجربه پذیری ٠/٧١ 0/55 0/63 ٤ همسازی 0/75 0/72 0/58 ٥ وظیفه شناسی ٠/٧٣ 0/51 0/62 ٦ هوش عاطفی ٠/٨٨ 0/54 0/66 ٧ بهبود و تحول سازمانی ٠/٧٤ 0/58 0/59 کل 0/82 یافته های تحقیق یافته های توصیفی به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با متغیرهای تحقیق ، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری، لازم است این داده ها توصیف شوند.