چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. جامعهی پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه دبیرستانهای شهر تبریز به تعداد 21251 در سال تحصیلی 88 – 1387 بود که از میان آنها 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. روش تحقیق با توجه به هدف پژوهش، توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامهی باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، پرسشنامهی سبک های فرزندپروری بامریند (1967) و برای پیشرفت تحصیلی از معدل کتبی سال سوم دانش آموزان در خرداد ماه استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان دادکه بین باورهای معرفت شناختی “دانش ساده/ قطعی” و “یادگیری سریع/ ثابت” و پیشرفت تحصیلی رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. رابطهی بین سبک مقتدرانه با دانش ساده/ قطعی مثبت و معنی دار ولی با باورهای معرفت شناختی یادگیری سریع/ ثابت منفی و معنی دار بود. رابطهی سبک مستبدانه با دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت مثبت و معنی دار بود. رابطهی سبک سهل گیرانه با یادگیری سریع/ ثابت مثبت و معنی دار بود. رابطهی سبک های فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی معنی دار نبود. از بین مولفه های باورهای معرفت شناختی و سبک های فرزند پروری، متغیرهای یادگیری سریع/ ثابت و دانش ساده/ قطعی بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی داشتند.
The present study has been undertaken with the purpose of studying the relationship between parenting styles and epistemological beliefs with students' academic achievement. The statistical population of this research was 21251 female high school students of Tabriz city in the educational years 2008- 2009. Using Cochran’s adjusted formula 380 students were selected as the statistical samples through the multi-stage cluster sampling method. Questionnaires of epistemological beliefs (schommer، 1990)، Baumrind parenting styles (1967) were used to collect the data. Students cumulative point average was used as dependent measure. Multiple regression analysis and Pearson correlation was carried out to analyze the data. The results showed that students' academic achievement has a negative and significant correlation with simple/ absolute and fast/ fixed knowledge with learning epistemological beliefs. Authoritative styles has a positive and significant correlation with simple/ absolute knowledge، but negative and meaningful correlation with and fast/ fixed learning epistemological beliefs. Dictatorship or authoritarian styles has a positive and significant correlation with Simple/ absolute knowledge and fast/ fixed learning. Permissiveness styles has a positive and significant correlation with fast/ fixed learning. Parenting styles was not correlated with academic achievement. simple/absolute knowledge and fast/fixed learning epistemological beliefs were the meaningful predictors factors of students' academic achievement.
خلاصه ماشینی:
"ۀنها نشان دادند دانشجویانی که به - Epistemological Beliefs -Metacognition -Woolfolk -Bendixen - Schraw - Dunkle - Kardash - Scholes - Schommer 0- Perry عنوان سال اول در این تحقیق شرکت کرده بودند در طول تحصیلات خود به دیدگاههای پیچیده تری درباره دانش دست یافته اند (پری، 1970).
ارتباط سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی به طور چشمگیری زمینه ی مطالعات دانشمندان را تشکیل داده و تحقیقات نشان داده است والدینی که نگرش های تربیتی آنها متفاوت است در مشارکت در امر تحصیل فرزندان خود متفاوت عمل می کنند و این مشارکت ها می تواند منجر به تغییراتی در الگوی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردد.
همانطور که مشاهده می شود پژوهش های انجام شده در زمینهی باورهای معرفت شناختی، سبک های فرزندپروری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به طور جداگانه عوامل اثرگذار مختلفی را مورد بررسی قرار داده اند و به نتایجی نیز دست یافته اند که می تواند زمینه ی مطالعات بعدی را فراهم آورد.
یافته ها برای بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی(دانش ساده/ قطعی و یادگیری سریع/ ثابت) و سبک های فرزندپروری (سهل گیرانه، مستبدانه و مقتدرانه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
برای تعیین سهم هر یک از مولفه های باورهای معرفت شناختی "دانش ساده/ قطعی" و "یادگیری سریع/ ثابت" و سبک های فرزندپروری سهل گیرانه، مستبدانه و مقتدرانه در پیش بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد."