چکیده:
هدف این پژوهش، تدوین و اولویت بندی استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی دوره ی ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز است. برای تحقق این هدف ابتدا پیشینه و مبانی نظری در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و پس از استخراج 6 مولفه ی اصلی و 40 زیر مولفه از چند تن از اساتید و کارشناسان خواسته شد تا در مورد آنها نظر بدهند. سپس پرسشنامه ای تدوین شد و بعد از تصویب نهایی، به نمونه آماری پژوهش که شامل 80 نفر از مدیران مدارس ابتدایی دولتی شهر تبریز بود ارایه شد و از آنها خواسته شد ابتدا مولفه ها را اولویت بندی کرده، و سپس برای بررسی وضعیت استانداردهای تدوین شده در حال حاضر به پرسشنامه ای حاوی 40 سوال پاسخ دهند. روایی پرسشنامه توسط سه نفر از اساتید تایید گردید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کورنباخ محاسبه شده که برابر 91/0 است. داده های حاصل با استفاده از روشهای آماری نظیر: تحلیل فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمون آماریt و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان می دهد که اولویت بندی مولفه های اصلی استانداردها از دیدگاه جامعه آماری به ترتیب بدین شرح است: 1) اخلاق و ارزشها، 2) وظایف، 3) ویژگی ها، 4) مهارت ها، 5) نقش ها، 6) حصول نتیجه. البته در اولویت بندی زیر مولفه ها بین اولویت های برتر از دید مدیران با آنچه که در عمل ملاحظه می شود تفاوتهایی وجود دارد که به تفصیل در متن تحقیق بررسی شده است.
The aim of this study was to identify and then to rank the standards for the performance of the elementary schools leaderships. First the literature was reviewed in detail and 6 criteria including 40 sub-criteria were extracted and then we asked some experts to evaluate and approve them. Then a questionnaire is developed and 80 leaders were asked by face-to-face interview to answer for the questions. They should first rank the criteria based on their preferences and then answer for 40 questions about the existing situation of these criteria. The reliability of the questionnaire is approved by three experts and then its validity and reliability is checked. The data are analyzed by calculating the following statistics: average functions، standard deviation and t-student test using the SPSS software. The results show these ranking for main criteria of the standard: 1) ethics and values، 2) obligations، 3) characteristics، 4) skills، 5) roles، 6) achieve results. There are some discrepancies among the preferences of the leaders and what they experience in action and it is discussed in detail in thesis.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- نتایج نهایی تحقیق در اولویت بندی مؤلفه های اصلی مؤلفه اصلی وظایف اخلاق ویژگی نقش مهارت حصولنتیجه میانگین 58/4 82/4 43/3 39/2 66/3 16/2 رتبه 2 1 3 5 4 6 3- سؤال سوم تحقیق که اولویتبندی ابعاد زیر مؤلفههای وظایف چگونه است؟ این زیرمؤلفهها در دو بخش بررسی شد: الف) وضعیت زیرمؤلفههای وظایف در اجرا: تحلیل دادهها نشان میدهد به ترتیب مؤلفه رهبری، برنامهریزی، امور اداری، نظارت، تأمین احتیاجات یادگیری، ارزشیابی، توسعه حرفهای، جذب مشارکت والدین، سازماندهی، ارتقای کیفیت کاری، بیشترین و کمترین میانگین را دارا هستند.
جدول 3- آماره های توصیفی(فراوانی،کمترین،بیشترین،میانگین و انحراف معیار) برای زیر مؤلفه های وظایف از طریق امتیازدهی مؤلفه های وظایف تعداد میانگین انحراف معیار کمترین بیشترین برنامه ریزی 80 78/8 00/2 1 10 رهبری آموزشی 80 76/8 47/1 2 10 سازماندهی 80 19/8 56/1 3 10 نظارت و راهنمایی 80 70/5 65/1 1 8 ارزشیابی 80 86/4 30/2 1 10 اموراداری و اجرایی 80 32/5 16/2 1 10 تامین احتیاجاتیادگیری 80 73/4 86/1 1 9 توسعه حرفهای 80 75/3 13/2 1 10 ارتقای کیفیتزندگی کاری 80 25/3 04/2 1 9 جذب مشارکت والدین 80 52/3 33/2 1 9 4- در پاسخ به سؤال چهارم تحقیق که اولویتبندی ابعاد زیرمؤلفههای اخلاق چگونه است؟ مؤلفه ها در دو بخش بررسی شد: الف) وضعیت زیرمؤلفههای اخلاق در اجرا: نتایج نشان میدهد رفتار منطبق با اخلاق اسلامی، عدالت و انصاف، ایمان و اعتقاد، مسوولیتپذیری، تقویت فضای معنوی محیط کار، ایجاد فرهنگ سازمانی، احترام به ارزشها به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را دارا هستند."