چکیده:
هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت به منظور ارائه ی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان می باشد. روش انجام پژوهش روش زمینه ای بوده وجامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی استان کردستان در سال تحصیلی 89-88 می باشد. نمونه آماری 370 نفر از معلمان است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار محقق ساخته شامل پرسشنامه (حاوی 40 سوال چهار گزینه ای) استفاده شده است همچنین در این پرسشنامه از متغیرهایی مانند سطح تحصیلات، رشته تحصیلی وسابقه تدریس استفاد شده است. عمده ترین یافته های این پژوهش این است که به طور کلی میزان آگاهی معلمان ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت پایین تر از متوسط بوده وبین میانگین نمره ها بر حسب متغیرهای سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه تدریس تفاوت معناداری وجود دارد.
The current study aims to Surveying the awareness Level of elementary teachers on educational principles in order to providing a good pattern for promoting their awareness Level on education principles in kurdestan Province .The research method employed in this study in field research and the statistical population includes all the teachers who have been teaching in the elementary schools of the Kurdistan province in the academic year of 2009 – 2010. The statistical sample consists of 370 teachers who have been collected through multi-stage and random clustering sampling. In the current study، the data are collected through a questionnaire (comprised of 40 four-choice questions). The data are analyzed at two levels: descriptive level (by frequency distribution tables، frequency percentage، mean، etc.) and analytical level (through q-square، Z and T tests).The most prominent findings of the research indicate that the level of elementary school teachers' cognizance of educational principles is lower than average and there is no meaningful difference between the scores in terms of gender variable، but a meaningful difference is observed between the scores in terms of academic degree، service record and major of study.
خلاصه ماشینی:
"بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم و تربیت به منظور ارائه الگوی مطلوب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان فردین عبداللهی 1 دکتر علی شریعتمداری 2 دکتر عزت الله نادری 3 چکیده ـ دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات ـ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات ـ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات کلیدواژه ها: مقدمه در چند دهه ی اخیر پیشرفت ها و موفقیت های علمی قابل توجهی در پرتوسرمایه گذاری در تعلیم و تربیت 1 و توجه فزاینده به اهمیت و جایگاه آن صورت گرفته است.
اما در کل بر اساس نتایج این جدول،می توان نتیجه گرفت که میانگین میزان آگاهی معلمان از اصول تعلیم وتربیت در حد پایینی می باشد سؤال دوم: آیا تحصیلات دانشگاهی معلمان مقطع ابتدایی بر میزان آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت تاثیر دارد ؟ برای بررسی ازآزمون تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) استفاده شد نتایج این آزمون در جدول شماره (2) ارائه شده است .
سؤال سوم: آیا سابقه تدریس معلمان مقطع ابتدایی بر میزان آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت تاثیر دارد؟ برای بررسی این سوال از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد نتایج این آزمون در جدول شماره (4) ارائه شده است.
سؤال چهارم: آیا رشته تحصیلی معلمان مقطع ابتدایی بر میزان آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت تاثیر دارد ؟ برای بررسی این فرضیه از ازمون t برای گروه های مستقل استفاده شد نتایج این آزمون در جدول شماره(5) ارائه شده است."