چکیده:
به منظور مقایسه میزان استرس شغلی و شادکامی ذهنی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی، تعداد 300 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد و دولتی استان فارس به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه های استرس شغلی اعضای هیات علمی و شادکامی ذهنی پاناس را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از روشهای آماری t و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج پژوهش حاضر نشان دادکه اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی در مقایسه با دانشگاه های دولتی از میزان استرس شغلی بیشتر به ویژه در ابعاد مقررات حاکم، آشفتگی نقش، ارتباط با دانشجو و مسائل رفاهی و مالی برخوردارند. همچنین اعضای هیات علمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، استرس شغلی بیشتری را تجربه می نمایند. در شاخص های شادکامی ذهنی نیز اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد عاطفه منفی بیشتر و رضایت از زندگی کمتری را گزارش نمودند. لازم است برنامه های مدونی برای ارزیابی مداوم از وضعیت استرس شغلی و رضایت شغلی و عوامل موثر بر آن در اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاداسلامی به عمل آید.
In order to comparison of work stress & subjective well being between Islamic Azad University & governmental university staffs،300 staffs of Fars province universities selected by random sampling procedure & completed work stress questionnaire of university staffs & PANAS subjective well being. Data analyzed by t-test & analyze of variance. Results indicated that there are significant differences between groups in work stress scores in favor of Islamic Azad University staffs in sub scales such as current rules، role confusion، relationship with students & financial –welfare. Also Islamic Azad University staffs reported more negative affect & lower life satisfaction. It is necessary that heads of universities will be design evaluating programs for continues evaluation of work stress & work satisfaction & related variables in Islamic Azad University staffs.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3: مقایسه دو جنس در میزان و انواع استرس شغلی نوع استرس شغلی گروه میانگین انحراف معیار t Df Sig. استرس کلی مذکر 37/ 133 1/ 8 25/ 1 298 N مونث 15/ 148 5/ 11 شیوه ارزیابی و مقررات حاکم مذکر 43/14 73/ 9 26/ 1 298 N مونث 01/ 16 81/ 9 آشفتگی نقش مذکر 37/ 20 27/ 11 65/ 1 298 N مونث 73/22 69/ 10 تسلط علمی مذکر 18/ 19 12/ 10 85/ 1 298 05 /0 مونث 55/ 21 77/ 9 ارتباط با دانشجو مذکر 00/ 39 92/21 30/ 1 298 N مونث 58/ 42 29/ 20 مسائل رفاهی و مالی مذکر 27/9 56/ 4 37/ 1 298 N مونث 08/ 10 60/ 4 ارتباط با همکاران مذکر 73/ 5 72/ 2 87/0 298 N مونث 03/6 03/ 3 نتایج جدول فوق نشان می دهد که بین دو جنس در میزان کل استرس شغلی و زمینه های مختلف آن تفاوت معنی داری وجود ندارد، تنها استثناء در این میان مربوط به استرس تسلط علمی می باشد.
با توجه به تفاوت مدرک تحصیلی اعضای هیات علمی ( فوق لیسانس و دکتری )، میزان استرس شغلی برحسب نوع مدرک تحصیلی نیز در بین اعضای هیات علمی با استفاده از روش t گروه های مستقل مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج آن در جدول شماره 5 نشان داده شده است."