چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه مولفههای سازمان یادگیرنده با نگرش کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان نقده در سال تحصیلی 89- 88 اجرا شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع به صورت توصیفی– همبستگی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته سازمان یادگیرنده و نگرش کارآفرینی استفاده گردیده است که پس از تایید روایی طی یک آزمون مقدماتی بر روی40 نفر از دانشجویان با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سازمان یادگیرنده 93% و پرسشنامه 80% بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور شهرستان نقده به تعداد کل 3970 نفر که 2233 نفر آن دانشجوی دختر و 1737 نفر دانشجوی پسر تشکیل میدهد از این تعداد 350 نفر دانشجو به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. نمونه آماری دانشجویان دختر و پسر به نسبت جمعیت هر طبقه به ترتیب 196 نفر دختر و 154 نفر پسر بدست آمد. یافتههای تحقیق نشان داد که وضعیت کاربست مولفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاه پیامنور در حد متوسط و همچنین وضعیت نگرش کارآفرینی دانشجویان در دانشگاه پیام نور در حد بالا میباشد. در بین مولفههای سازمان یادگیرنده، مولفه تفکر سیستمی بیشترین رابطه را با نگرش کارآفرینی دانشجویان نشان میدهد. علاوه بر این بین مولفه های قابلیت شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی با نگرش کار آفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بطور کلی بین سازمان یادگیرنده و نگرش کارآفرینی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد
This research has been done to examine the relationship between the components of learning organization with entrepreneurship attitude of students’ in Naghadeh payam noor university during 2009-2010 educational year. The method of the research considering its goal is functional and considering its type is descriptive–correlation. For gathering the data، two questionnaires were used: Both of them were made by the researcher on learning organization and entrepreneurship attitude questionnaires. After validity-reliability verification through a pre examination on 40 students’ using alpha cronbach formula، the results were: 0.93 for learning organization questionnaire and 0.80 for entrepreneurship attitude questionnaire. The statistical population for this research was male and female students in Naghadeh payam noor university. It is 2233 female students’ and 1737 male students’ (total 3970). The 350 students’ were selected as statistical sample according to cochran formula. The statistical sample in accordance with the total number of each group is 196 female and 154 male students’. The findings of the research showed that the components of learning organization at university were average، also the students’ entrepreneurship attitude was high. Among the components of learning organization، system thinking showed the most correlation with students’ entrepreneurship attitude. Furthermore، among the components of personal mastery، mental models، shared vision، team learning showed direct and meaningful correlation with students’ entrepreneurship attitude. All in all، a direct and meaningful correlation was seen between the learning organization and the students’ entrepreneurship attitude.
خلاصه ماشینی:
"25/0 000/0 تأیید سؤال سه تحقیق: کدام یک از مؤلفههای سازمان یادگیرنده توجیه کننده نگرش کارآفرینی دانشجویان است؟ به منظور تبیین میزان نگرش کارآفرینی دانشجویان براساس مجموع متغیرهای مستقل معنیدار از رگرسیون چندگانه به روش گام به گام 1 استفاده شد که در نهایت طبق اطلاعات جدول شماره (6) ملاحظه میشود که در مجموع یک متغیر مستقل مهم (تفکر سیستمی) در شکل رگرسیونی باقی ماند که ضریب همبستگی چندگانه آنها با نگرش کارآفرینی دانشجویان برابر27/0 = و ضریب تبیین برابر074/0 = و ضریب تبیین خالص برابر 071/0 = بدست آمده است و این ضریب بیانگر آنست که حدود 7درصد از واریانس نگرش کارآفرینی دانشجویان توسط متغیرهای مستقل موجود تبیین میگردد و 93 درصد از واریانس نگرش کارآفرینی دانشجویان توسط متغیرهایی خارج از موضوع این پژوهش قابل تبیین می باشد.
نتیجه این فرضیه تحقیق با نتایج تحقیقات، موسوی(1386)، محمودزاده(1384)، مصحف(1384)، حسینی و عزیزی(1386)، راشید(2000)، لین(2004)، دیویس(2005)، در یک راستا قرار دارد به طوری که با بکارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده از جمله قابلیت شخصی برای توسعه سازمانی و دستیابی به تغییرات، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی میتوان گامهای اساسی برداشت و با افزایش توان تخصصی افراد همزمان به بهرهوری سازمان و افراد برای موفقیت در زندگی در حال تغییر میتوان دست یافت."