چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطهی مدیریت مشارکتی و جو سازمانی با اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی شهرستان بندرعباس میباشد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران شاغل در مدارس راهنمایی شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 90- 1389 (160 نفر) تشکیل میدهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 113 نفر میباشند که به روش تصادفی ساده بر اساس فرمول کرجسی و مورگان انتخاب شدهاند. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و در راستای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مدیریت مشارکتی (محقق ساخته)، جو سازمانی (هالبین و کرافت) و اثر بخشی (فایول، فریدمن و لایلز) بهره گرفته شده است که روایی و پایایی آنها محرز گردید و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیره استفاده شد که نتایج حاصل به شرح زیر میباشد: مدیریت مشارکتی میتواند اثربخشی را پیشبینی نماید. و از مولفههای آن فقط مولفه ساختار قادر به پیشبینی اثربخشی میباشد. از طرف دیگر متغیر جو سازمانی نیز قادر به پیش بینی اثربخشی بوده و از مولفههای آن تنها متغیر تظاهر به اشتغال است که میتواند اثربخشی را پیش بینی نماید.
The aim of this study was to determine the relationship between the participative management and organizational climate with managers’ effectiveness in guidance schools in Bandar Abbas in 2010-2011. The statistical population was all the guidance schools managers which included 160 people، Using Morgan’s table the sample size was 113 people. The research method was descriptive-correlation. To gather the data three questionnaires were used. Researchers-made questionnaire of participative management، standard questionnaire of organizational climate by Halpin and Craft، the standard questionnaire of effectiveness by Fayol، Friedman and Laylaz. Using cochran’s formula the reliability was estimated 0.85، 0.76، and 0.85 respectively. Descriptive and inferential statistic (Pearson’s correlation coefficient and multiple regressions coefficient) were used to analyse the data. The results showed that among all the participative management variables just structure variable can predict the effectiveness،. On the other hand، among all the organizational climate just pretend to work variable can predict effectiveness.
خلاصه ماشینی:
"رابطه مدیریت مشارکتی و جو سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی شهرستان بندرعباس جواد ایمانی 1 چکیده واژگان کلیدی: 1- نویسنده مسئول و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان آباد articipative Management - - Organizational Climate - Effectiveness uidance Schools - مقدمه در عرصه مدیریت سازمانها، سبکهای مختلفی وجود دارد.
بهرهگیری از نتایج این پژوهش میتواند منجر به آگاهی بیشتر در زمینه رابطه بین مدیریت مشارکتی و جو سازمانی با اثربخشی معلمان گردیده و نیز میتواند منجر به بکارگیری سبک مناسب رهبری به منظور افزایش کارآیی مدارس گردد.
جدول (9): ضرایب بتا و سطح معناداری بین مؤلفههای جو سازمانی و اثر بخشی سطح معناداری T Beta B متغیرهای پیشبین 0001/0 86/6 --- 487/87 مقدار ثابت 9/0 11/0 013/0 055/0 حمایتی 4/0 79/0- 096/0- 371/0- دستوری 1/0 51/1 155/0 677/0 تحدیدی 2/0 12/1 142/0 441/0 همکاران 08/0 75/1 213/0 922/0 صمیمیت 0001/0 91/3 411/0 05/1 تظاهر به اشتغال با توجه به ستون آخر جدول (9) مشاهده میشود که متغیر تظاهر به اشتغال در سطح 01/0 معنیدار شده پس معادله خط رگرسون عبارت است از: X1= تظاهر به اشتغال اثر بخشی = 411/0 (X1) بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاظر، تعیین رابطه مدیریت مشارکتی و جو سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی شهرستان بندرعباس میباشد که نتایج حاصل از آن بدین شرحاند: همبستگی بین مدیریت مشارکتی و اثربخشی در سطح 02/0 معنیدار بوده و از طرفی سطح معناداری مقدار بتای متغیر مدیریت مشارکتی کمتر از سطح قابل قبول معناداری (05/0) است پس بین آن دو رابطهای معنیدار وجود دارد."