چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اهمال کاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر در سال 1390 انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. به این منظور 255 نفر دانشآموز دختر، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهرستان کاشان (به تعداد 6000 نفر) انتخاب و پرسشنامههای اهمال کاری تاکمن، عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با بهرهگیری از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایجی که بدست آمد به شرح زیر میباشد: یافتههای پژوهش وجود ارتباط منفی بین هر دو متغیر عزت نفس و انگیزش پیشرفت با اهمال کاری را نشان دادند. از طرفی بین عزت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنیداری یافت شد. با توجه به تحلیل رگرسیون عزت نفس، قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری برای انگیزش پیشرفت دارد.
The purpose of this study، done in 2011، was to examine the relationship between procrastination and self-esteem with achievement motivation of female high-school students. The method of the research was descriptive-correlation. The statitical population was all the high-school female students (6000)، out of which 255 were selected as sample size through multi-stage random sampling. The data were collected through the three standard questionnaires namely، Coppersmith self-esteem، Tuckman procrastination and Herman achievement motivation. To analyise the data، descriptive and inferential statistics were used: The pearson correlation coefficient and multiple regression، Spss software. The results showed that there was not significant difference between procrastination and self-esteem with achievement motivation. There was a significant difference between self-esteem and achievement motivation. Regression analyise showed that self-esteem had more predictable power for achievement motivation.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه بین اهمالکاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان فاطمه عوضیان 1 دکتر رحیم بدری 2 دکتر پرویز سرندی 3 زهره قاسمی چکیده واژگان کلیدی: 1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی 2- استادیار دانشگاه تبریز 3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
نتایج بدست آمده نشان میدهد که: 1- بین منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان رابطه مثبت وجود دارد.
سؤال پژوهشی و فرضیههایی که در این تحقیق مورد بررسی و آزمون قرار گرفتهاند به شرح ذیل میباشد: 1- سهم هر یک از عوامل اهمالکاری و عزت نفس در پیشبینی انگیزش پیشرفت چقدر است؟ 2- بین اهمالکاری و عزت نفس رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری یکی از نتایج پژوهش حاضر این است که که بین اهمالکاری و عزت نفس رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
یکی دیگر از یافتههای پژوهش حاضر این است که بین اهمالکاری و انگیزش پیشرفت رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
یافته دیگر این پژوهش حاکی از آن است که بین عزت نفس و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
و پیشنهادهایی که در این پژوهش داده شد شامل موارد زیر است: 1- با توجه به نتایج پژوهش حاضر مبنی بر وجود رابطه بین اهمالکاری و عزت نفس و اینکه اهمالکاری یکی از مهمترین موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان و دانشآموزان است و باعث صرف وقت و هزینه اضافی در امور گوناگون میشود پیشنهاد میشود، با برگزاری کلاسهای آموزشی مهارتهای مقابله با اهمالکاری را به فراگیران آموزش دهند و عزت نفس آنها را افزایش داد."