چکیده:
هدف این مقاله آسیب شناسی و تعیین موانع نهادینه سازی نظامهای مدیریتی، پس از استقرار آنها در سازمان ها می باشد. جامعه آماری این تحقیق شرکت پالایش نفت تبریز می باشد که نمونه ای مشتمل بر 94 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب گردیده است. موانع نهادینه سازی به دو گروه موانع انسانی و موانع سازمانی تقسیم شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که اهمیت و تاثیر موانع انسانی در مقایسه با موانع سازمانی بیشتر است. همچنین در مجموعه موانع انسانی، عامل عدم جاری سازی بند رضایتمندی کارکنان در خط مشی نظامهای مدیریتی بعنوان مهمترین مانع شناخته شد.
خلاصه ماشینی:
"میانگین شاخصهای مربوط به موانع انسانی نیز محاسبه شده و در جدول (3) آورده شده است: جدول (3)- وضعیت شاخصهای مربوط به موانع انسانی شاخص میانگین عدم احساس نیازواقعی به برقراری نظامهای مدیریتی درشرکت 2/3 عدم آموزش های لازم در جهت شناسایی استانداردها ی ایزو و نظامهای مدیریتی 34/3 نبود انگیزه در کارکنان جهت استقرار استانداردها ی ایزو و نظامهای مدیریتی 91/3 عدم فرهنگ سازی مناسب در شرکت 49/3 عدم درک درست فلسفه نظامهای مدیریتی توسط کارکنان 64/3 عدم آموزش کاربردی ممیزان داخلی شرکت جهت شناسایی دقیق عدم انطباقها 04/3 عدم تخصیص چارت سازمانی" ممیزی" برای ممیزها جهت انجام دقیق وظایف محوله 2/3 عدم اعمال تشویق وتنبیه ها براساس پایبندی به استانداردها و نظامها در شرکت 73/3 وجود مقاومت در برابر تغییرات توسط کارکنان 26/3 اختصاص یافتن این نظامها به افراد خاص یا اداره خاص و عدم درگیری همه کارکنان باآنها 55/3 عدم جاری سازی بند رضایتمندی کارکنان در خط مشی نظامهای مدیریتی 12/4 وجود تبعیض بین کارکنان و ادارات مختلف 83/3 عدم احساس و درک تاثیرات اجرای این نظامها در کیفیت کاری پرسنل 68/3 تبلیغاتی وتشریفاتی دانستن این نظامها از نگاه کارکنان 01/4 همانطور که در جدول (3) دیده میشود در بین شاخصهای مربوط به موانع انسانی، بیشترین میانگینها به ترتیب مربوط به شاخصهای عدم جاری سازی بند رضایتمندی کارکنان در خط مشی نظامهای مدیریتی با میانگین 4.
جدول (6) خلاصه نتایج این اولویتبندی را نشان میدهد: جدول(6)- اولویت بندی عوامل مهم در عدم نهادینهسازی نظامهای مدیریتی در سازمان مورد مطالعه اولویت عامل اول عدم جاری سازی بند رضایتمندی کارکنان در خط مشی نظامهای مدیریتی دوم اختصاص یافتن این نظامها به افراد خاص یا اداره خاص و عدم درگیری همه کارکنان با آنها سوم انحصاری بودن محصولات و نبود رقابت بین شرکت های داخلی چهارم نبود انگیزه در کارکنان جهت استقرار استانداردهای ایزو و نظامهای مدیریتی پنجم عدم بومی سازی نظامهای مدیریتی در صنعت نفت بحث و نتیجهگیری براساس تجزیه و تحلیلهای آماری صورت گرفته فرضیه تحقیق پذیرفته شد و اثبات گردید که موانع انسانی بیشتر از موانع سازمانی در نهادینه سازی نظامهای مدیریتی در شرکت پالایش نفت تبریز موثر بوده است."