چکیده:
هدف از این پژوهش، تعیین میزان تاثیر مشاوره مسیر شغلی به سبک رویکرد تصادفی برنامهریزی شده کرومبولتز بر ادراک قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1387 بود که از طریق نمونهگیری تصادفی، نمونهای به تعداد 50 نفر انتخاب شد که در دو گروه آزمایش و گواه هر کدام 25 نفر جایگزین شدند. هر دو گروه طی سه مرحله (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) ارزیابی شدند. ابزار استفاده شده در این تحقیق مقیاس قابلیتهای کارآفرینی بوده است. به منظور اجرای پژوهش، گروه آزمایش طی شش جلسه تحت مشاوره شغلی به سبک رویکرد تصادفی کرومبولتز قرار گرفت و گروه گواه در فهرست انتظار باقی ماند. به منظور تاثیر ماندگاری مشاوره به فاصله 20 روز پس از جلسه آخر یک جلسه پیگیری برگزار گردید و به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار آماری spss-15 و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتیجه تحقیق نشان داد که مشاوره مسیر شغلی به سبک رویکرد تصادفی برنامهریزی شده ، ادراک قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان را هم در مرحله پسآزمون (002/0 (P=و هم در مرحله پیگیری (009/0 (P=افزایش داده است.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، با توجه به تحقیقات قبلی، این سؤال مطرح میشود که آیا گروه درمانی شناختی- رفتاری بر باورآمیختگی فکر - عمل، فرونشانی افکار و احساس گناه در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اثر دارد؟ روش طرح پژوهش حاضرآزمایشی از نوع " پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل" است.
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس روی میانگین نمرههای پس آزمون درآمیختگی فکر– عمل، فرونشانی افکار و احساس گناه گروههای آزمایش و کنترل متغیر وابسته مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F p اندازه اثر توان آماری پیش آزمون 03/11 1 03/11 04/0 84/0 002/0 05/0 درآمیختگی فکر– عمل 763/22828 1 763/22828 263/74 001/0 76/0 1 پیش آزمون 13/67 1 13/67 61/1 006/0 21/0 23/0 فرونشانی افکار 883/5467 1 883/5467 558/126 001/0 84/0 1 پیش آزمون 17/231 1 17/231 81/1 007/0 19/0 25/0 احساس گناه 830/6953 1 830/6953 606/53 001/0 70/0 1 فرضیه 2: درمان گروهی شناختی- رفتاری موجب کاهش علایم درآمیختگی فکر- عمل در دانشجویان دختر میشود.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش علایم درآمیختگی فکر- عمل، فرونشانی افکار و احساس گناه دانشجویان دختر، دانشگاه اثر دارد؟ در آمیختگی فکر- عمل بخشی اساسی از سوء تعبیر فاجعهآمیز است که میتواند خطر ابتلا به اختلالهای روانشناختی، از جمله اضطراب، افسردگی و وسواس را افزایش دهد."