چکیده:
متخصصان معتقدند که نیروی انسانی هوشمند و خلاق، شرط اساسی پیشرفت جامعه و دستیابی به بهرهوری پایدار است. به همین جهت پرورش خلاقیت، مدتهاست در دستور کار نظامهای آموزشی قرار گرفته و از این پس به شناخت عوامل مرتبط با خلاقیت توجه ویژهای خواهد شد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی چگونگی پیشبینی میزان خلاقیت بهوسیلة سبکهای تفکر در دانشآموزان انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة شهر شیرازند. با توجه به روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی و براساس جدول مورگان، ابتدا از بین نواحی چهارگانة آموزشوپرورش شهر شیراز به قید قرعه ناحیة ۴ آموزشی انتخاب شد، سپس ۳۷۵ نفر (۱۹۱ دختر و ۱۸۴ پسر) از دانشآموزان این ناحیه، پرسشنامة خلاقیت عابدی (۱۳۷۲) و پرسشنامة سبکهای تفکر استرنبرگ- واگنر (۱۹۹۲) را تکمیل کردند.بین سبکهای تفکر (قانونی، اجرایی، قضایی، کلینگر، جزئینگر، آزاداندیش، محافظهکار، سلسله مراتبی، آنارشی، درونی و بیرونی) با خلاقیت رابطة معناداری وجود دارد. همچنین فقط از لحاظ سبکهای تفکر کلینگر، آزاداندیش، درونی و بیرونی، بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود داشت. بهعلاوه بین دختر و پسر از لحاظ خلاقیت تفاوت معناداری مشاهده نشد.با توجه به نتایج بهدست آمده مقتضی است به سبکهای تفکر و چگونگی اثرگذاری آن بر خلاقیت دانشآموزان توجه شود و در نهایت مفیدترین سبکهای تفکر به دانشآموزان آموزش داده شود
خلاصه ماشینی:
"یافتههای بهدست آمده از آزمون t مستقل، بهمنظور بررسی فرضیة فوق نشان داد که فقط از لحاظ سبکهای تفکر کلینگر، آزاداندیش، درونی و بیرونی بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؛ بهطوری که این معناداری در سبکهای تفکر کلینگر، آزاداندیش و درونی به نفع پسران و در سبک تفکر بیرونی به نفع دختران است.
یافتههای بهدست آمده از آزمون این فرضیه با نتایج جدول۱) آمارة توصیفی سبکهای تفکر و خلاقیت دانشآموزان به تفکیک جنسیت رجوع شود به تصویر صفحه جدول۲) نتایج آزمون معناداری رابطة بین سبک های تفکر با خلاقیت کل دانش آموزان رجوع شود به تصویر صفحه ** معناداری در سطح ۰۱/۰ ، * معناداری در سطح ۰۵/۰ جدول۳ ) آزمون t گروههای مستقل برای بررسی تفاوت خلاقیت دانشآموزان دختر و پسر رجوع شود به تصویر صفحه جدول۴ ) آزمون t گروههای مستقل برای بررسی تفاوت در سبک های تفکر دانشآموزان دختر و پسر رجوع شود به تصویر صفحه جدول ۵ ) جدول تحلیل واریانس بهمنظور تعیین نقش متغیر پیشبین در تبیین واریانس متغیر ملاک کل دانشآموزان رجوع شود به تصویر صفحه جدول ۶ ) نتایج بررسی ضرایب رگرسیون جهت تعیین نقش متغیرهای پیشبین در متغیر ملاک کل دانشآموزان رجوع شود به تصویر صفحه جدول۷ ) چگونگی میزان استفاده از انواع سبکهای تفکر (از بیشترینبه کمترین) در کل دانشآموزان رجوع شود به تصویر صفحه حاصل از تحقیقات امامیپور (۱۳۸۲)، رضوی و شیری (۱۳۸۴)، سلگی (۱۳۹۰)، استرنبرگ و گریگورینکو (۱۹۹۵)، استرنبرگ (۱۹۹۶، ۱۹۹۷) و ژانگ (۲۰۰۳) مطابقت دارد.
نتایج پرسش نخست پژوهش نشان میدهد که از بین سبکهای تفکر قانونی، اجرایی، قضایی، کلینگر، جزئینگر، آزاداندیش و محافظهکار، سبک تفکر قضایی با ضریب استاندارد شدة ۷۶۲/۰ پیشبینی کنندة قویتری برای خلاقیت دانشآموزان است."