چکیده:
ترکیبی از رسانههای جمعی و ارتباطات میانفردی، موثرترین راه برای رسیدن افکار جدید به افراد و متقاعد ساختن آنها است. امروزه این بستر توسط شبکههای اجتماعی مجازی فراهم شده و کاربران این شبکهها با گسترش ارتباطات خود به تبادل اطلاعات و اشتراکگذاری محتوا بهصورت جمعی یا فردی میپردازند. برخی از اندیشمندان معتقدند این اجتماعات انسانی بهنوعی ظهور مفهوم سپهر عمومی هابرماس در فضای مجازی است. این پژوهش با هدف شناخت و توصیف رفتار ارتباطی کاربران شبکههای اجتماعی مجازی و نحوة تعامل ایشان در شبکههای ارتباطی مبتنی بر بستر شبکههای اجتماعی مجازی انجام پذیرفته است. همچنین نگرش کاربران در برابر منتشرکنندگان محتوا در اینگونه شبکهها و الگوپذیری آنها توصیف شده است. در نگاهی گذرا مشارکتهای اجتماعی آنلاین و نقش رهبری فکری توسط رسانهها در آن توصیف میشود. در بخش یافتههای پژوهش، نتایج تحقیق که به روش مصاحبة عمقی در فضای شبکة اجتماعی فیسبوک انجام پذیرفته، ارائه شده است. کاربران شرکتکننده در نظرسنجی بر این عقیده هستند که رهبری در فیسبوک در واقع در دست کسانی است که محتوای بیشتری را برای دیگران منتشر میکنند و لذا کاربرانی که پیوندهای ارتباطی بیشتری در شبکه ایجاد کردهاند در این زمینه پیشرو هستند. شبکههای اجتماعی مجازی، به دلیل خصلت افقی بودنشان از عدم رهبری رنج میبرند و نیروی هدایتکننده در آنها وجود ندارد. رهبری شبکههای اجتماعی بهصورت تمرکزگرایی کلاسیک نیست و ارتباط و تاثیرگذاری بالا به پایین در آن وجود ندارد.
Combination of mass media and interpersonal communication, the most effective way to achieve people and convince them.
Today, virtual social networking platform provided by and Members of these networks to develop relationships with their collective or individual basis to exchange information and engage Share Content. Some scholars believe that this kind of human communities in cyberspace is Habermas's concept of public sphere.
This study aimed to identify and describe the communication behavior of a virtual social network users In the context of communication networks based on virtual social networks has been done.
The results indicate that from the perspective of social network users Virtual social networks, because they lack leadership horizontal nature of suffering and there is no guiding force in their. In virtual social networks, more contact is someone who does more active your friends are wider
خلاصه ماشینی:
امروزه این بستر توسط شبکههای اجتماعی مجازی فراهم شده و کاربران این شبکهها با گسترش ارتباطات خود به تبادل اطلاعات و اشتراکگذاری محتوا بهصورت جمعی یا فردی میپردازند.
شبکههای اجتماعی مجازی، ارتباطات شبکهای، رسانههای اجتماعی، وب2، فضای مجازی مقدمه بهنظر میرسد شبکههای اجتماعی در اینترنت، در آینده بیش از این هم اهمیت پیدا میکند.
اما آنچه به این شبکههای اجتماعی مجازی هویت میدهد، استفاده کاربران از آنها و ایجاد ارتباطات پیچیدهای است که خود تشکیل شده از دهها و صدها شبکة ارتباطی است.
(مککوایل، 1381: 411) یافتههای پژوهش این تحقیق با هدف توصیف وسعت تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی مجازی بر ارتباطات بینفردی کاربران و همچنین شناخت نقش رهبران فکری در اینگونه شبکهها انجام پذیرفته است.
نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که همة پاسخدهندگان معتقد به تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی مجازی بر روی ارتباطات بینفردی (رودررو) هستند و اذعان داشتهاند که یافتن دوستان و آشنایان قدیمی در فیسبوک باعث ارتباط بیشتر آنها با یکدیگر و برقراری ارتباط مجدد شده است.
</به تصویر صفحه رجوع شود> اکثر کاربران در پاسخ به اینکه آیا با رشد شبکههای اجتمای مجازی از اهمیت اجتماعات واقعی کاسته میشود، گفتهاند که حضور آنها در فیسبوک و تبادل اطلاعات با دیگران دربارة مناسبات و رویدادهای اجتماعی باعث توجه بیشتر آنها به مسائل اجتماعی روزمره شده است.
همبستگیها و حضور افراد در اجتماعهای واقعی که توسط این سایتهای اجتماعی مجازی ساماندهی و اطلاعرسانی میشود، نه تنها موجب ارتباط بیشتر انسانها شده بلکه در همبستگی بیشتر آنها نیز نقش بسزایی داشته است.