چکیده:
این تحقیق با هدف شناخت رابطه ی سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی بین دو گروه از معلمان رسمی و حق التدریس به صورت مقایسه ای انجام گرفت. سرمایه اجتماعی و رضایت مندی شغلی و تعهد سازمانی معلمان می توانند از عوامل بسیار مهم در امر توسعه و رفاه اجتماعی باشند. این مطالعه با روش پیمایشی انجام گرفته ،و در آن از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه شامل 250 نفر از معلمان رسمی و حق التدریس مراغه در سال تحصیلی 89-88 به روش نمونه گیری تصادفی ساده و نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد ه اند. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و ابعاد آن، و متغیر های وابسته رضایت شغلی و تعهد سازمانی است که نتایج به دست آمده رابطه ی معناداری بین آن ها نشان می دهد.
The aim of this research is to make a comparative investigation on the relationship between social capital and job satisfaction and operational commitment of employed and hired teachers.
Social capital, and job satisfaction and organizational commitment are of great importance in development and social welfare. The study is of survey type and the research instrument is a questionnaire. The statistical population consists of 250 employed and hired teachers of Maragheh during the academic during the academic year 1388-89 by simple and stratified random sampling. The independent variable of the research is social capital and its dimensions, and the dependent variables are job satisfaction and organizational commitment. The obtained results shows a significant difference between the mentioned variables.
خلاصه ماشینی:
"در مدل نظری تحقیق به طوری که مشهود است متغیر مستقل و ابعاد آن با متغیرهای وابسته در ارتباط اند، و متغیرهای زمینه ای نیز در حالت مقایسه ای با متغیرهای وابسته در نظر گرفته شده اند: به طور که در تحقیقات قبلی هم آمده تعهد سازمانی زنان نسبت به مردان بیشتر است که تأییدی بر یافته های ماتیو و زاجاک، یا میزا ن رضایت شغلی در بین معلمان مقطع راهنمایی بیشتر است، نوع استخدام، تاثیری در هیچ کدام از متغیرهای وابسته ندارد که می تواند تأییدی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ باشد.
جدول شماره (10): آزمون تفاوت میانگین تعهدسازمانی بر حسب جنسیت سطح معنی داری df t انحراف معیار میانگین تعداد گروه ها متغیر وابسته 035/0 248 11/2 87/4 08/25 112 زنان تعهد سازمانی 11/4 87/23 138 مردان فرضیه سیزدهم: میزان رضایت شغلی معلمان رسمی و حق التدریسمتفاوت است.
جدول شماره (12): آزمون تفاوت میانگین تعهدسازمانی بر حسب نوع استخدام سطح معنی داری df t انحراف معیار میانگین تعداد گروه ها متغیر 35/0 248 92/0- 457/4 2850/24 200 رسمی نوع استخدام 670/4 9400/24 50 حق التدریس تحلیل چندمتغیره در این قسمت برای پاسخ دادن به این که کدام یک از متغیر های مستقل برای پیش بینی رضایت شغلی و تعهد سازمانی مناسب ترند یا به عبارت دیگر کدام متغیر مستقل تاثیر بیشتری برروی متغیرهای وابسته دارد، از مدل رگرسیون چندمتغیره استفاده می شود."