چکیده:
این تحقیق در جهت ارائه مدل انتخاب رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شایستگیهای مهم مدیریتی و بر اساس منطق فازی انجام یافته است.چارچوب اولیه پژوهش از طریق مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام یافته تدوین و اعتبار آن از طریق روش تحلیل عاملی بررسی گردیده است. در جهت ارائه مدل و شناسایی ترکیب بهینه شایستگیهای مدیریتی، دادههای تحقیق از طریق بررسی پاسخ 71 نفر از مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که به صورت تصادفی طبقهای نسبی از بین مدیران واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک استان انتخاب شده بودند، گردآوری و با روش مقایسه زوجی براساسAHP فازی تحلیل شدند. به این ترتیب بر اساس دادههای پرسشنامـه نهایی؛ تر کیب بهینه شایستگیهای مدیریتی مهم در مـدیریت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی و مشخص شد. بر اساس این ترکیب همه شایستگیهای مورد بررسی برای ریاست بر واحدهای مختلف واحدهای دانشگاهی لازمند، اما سهم هر کدام از این شایستگیها در ترکیب کلی متفاوت است. براساس این نتایج؛ مدل شایستگیهای مدیریتی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ترکیبی از سیزده شایستگی مهم مدیریتی است. نتایج تحقیق حاکی از اهمیت بالای شایستگیهای مهم: جهت گیری استراتژیک، اعتبار حرفهای، تخصص و سابقه اجرایی - آموزشی، سازماندهی، ارتباطات، مدیریت نیروی انسانی و مدیریت مالی است که بیش از 70/0 شایستگیهای مورد نیاز مدیران واحدهای دانشگاهی را توجیه می کنند. نرخ ناسازگاری مدل کمتر از 1/0 بوده و بر این اساس مقایسات زوجی و نتایج حاصل از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"نمودار 1: مدل انتصاب رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب ضرایب اهمیت شایستگیهای مدیریتی جدول 2: ماتریس وزنهای غیر بهنجار و بهنجار شایستگیهای مدیریتی وزن بهنجار وزن غیر بهنجار شایستگیهای مدیریتی 0648/0 35/0 مدیریت نیروی انسانی 0068/0 037/0 مذاکره 07226/0 39/0 ارتباطات 0185/0 1/0 مشکل گشایی 2149/0 16/1 جهتگیری استراتژیک 0426/0 23/0 تصمیمگیری 033/0 18/0 مدیریت تغییر 15/0 81/0 تخصص و سابقه 037/0 2/0 شناخت بازار و صنعت 0185/0 44/0 سازماندهی 157/0 85/0 اعتبار حرفه ای 0648/0 35/0 مدیریت مالی 0555/0 3/0 برنامهریزی براساس این مدل شایستگیهای مدیریتی: جهت گیری استراتژیک، اعتبار حرفهای، تخصص و سابقه، سازماندهی، ارتباطات پنج شایستگی مهم میباشند که بیش از 65 درصد شایستگیهای لازم برای ریاست واحد دانشگاهی را تشکیل میدهند.
در ارتباط با شایستگی جهتگیری استراتژیک یافتههای این پژوهش با نتایج تحقیقات یا مطالعات لاری (Larry,2006)، جاروالت، بوزنجانی، سیلند (Land, 2003)، سازمان ملل متحد (2002)، مؤسسههای، مدل اسلوکوم، سازمان ملل متحد (2007)، غفاریان، کاتز، اوینگ، مارکوس، کامرون و شیرهارت، بوبیت، هیکمن و سیلوا، پال سندویث (Sandwith,1993)، یانگ، ون لینت، مبیودوحی، اسپندلاو، ویتن و کامرون، رولی و شرمان، الصبا، بروکس، شرایط احراز مدیران در انگلیس و مدیریت اسلامی همسو میباشد.
یافتههای این پژوهش با یافتههای حصل از تحقیقات یا مطالعات محمودی، غفاریان، کروون، لبادی، اسلوکوم، آراسته (1387)، سازمان ملل متحد (2007) و (2002)، هلن ابل، سلز و هاسکینز ودیلویت (Deloitete, Hasskins, Sells, 1988)، لرد و هال، کارل اندرسون، ولچ(Welch,2002)، انستیتو شایستگی، مطالعات کامرون و شیرهارت، پال سندویث، یانگ، ویتن و کامرون، رولی و شرمان (Rowley & Sherman, 2003)، مدیریت اسلامی، سی لند، کاتز(1370)، لاری، گونزالز، گرو، اوماجین، دانیل، آبراهام (Abraham,2001)، مارکوس، رامزدان، بوبیت، ارتیواتی، الگوی شایستگی مدیران آمریکا، اسپندلاو، رابرستون و همکاران، ون لینت، آبراهام و همکاران مشابه و تأیید کننده میباشد."