چکیده:
کارآفرینی فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ملی و حتی جهانی ایفا
می کند. اهمیت بحث کارآفرینی به حدی است که اقتصاددانان، کارآفرینان را موتور رشد و توسعه
اقتصادی جامعه می دانند. ارتقای فعالیت های کارآفرینانة زنان، محرکی موثر برای رشد و توسعه
اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی آنها محسوب می شود. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر
پیشرفت زنان کارآفرین استان مازندران بود. بدین منظور پرسش نامه هایی تهیه گردید و در بین
100 زن کارآفرین استان مازندران(شهرهای رامسر،تنکابن،نوشهر و چالوس) توزیع شد که از این بین
80 پرسشنامه دریافت گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و نرم
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص گردید که spss افزار
اکثر زنان در سن 39 سالگی و حتی بالاتر وارد فعالیت های کارآفرینی می شوند و تعداد زیادی از
آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. تحصیلات برای آنها این امکان را فراهم خواهد کرد تا
بتوانند هوشمندانه در مورد منافع خود تصمیم بگیرند و آگاهانه و بطور مستقل برای پیشرفت
فعالیت های کارآفرینانه خود گام بردارند همچنین مشخص شد زنانی که تجربه کاری بیشتری دارند
بهتر می توانند کار خود را مدیریت کرده، با مشکلاتی که در زمینه کاری خود با آن روبرو می شوند
برخورد کنند و این موضوع در پیشرفت و موفقیت آنها در زمینه کاری تاثیرگذار است. دلیلی که اکثر
آنها برای شروع کسب و کارشان ارائه دادند، عوامل اجتماعی بود. با توجه به اینکه زنان برای رونق
دادن کسب و کار خود نیاز به کمک های مالی دارند، در نتیجه برای رفع این مشکل نیازمند دریافت
وام از بانک ها هستند اما با توجه به اینکه هنوز در جامعه اعتماد زیادی به قابلیت های آنها وجود
ندارد، در نتیجه آنها با مشکلات دریافت وام مواجه می شوند، آنها نیازمند تشویق و حمایت
خانواده هایشان، محافل اجتماعی و از همه مهمتر دولت هستند و دولت نیز باید مقدمات تامین
حمایتهای مالی برای زنان کارآفرین را فراهم نماید.
خلاصه ماشینی:
"زنان کاملا به قانون و نظم آگاه بوده و خواهان پیروی از آن هستند و در پاسخ به این سؤال که انتظار دارند که عملکرد کاریشان در سال آینده چگونه باشد اغلب آنها با دید خوبی پاسخ داده اند و این امر نشان می دهد که آنها عملکرد خوبی دارند و سود خوبی از کسب و کار عایدشان می شود که نمایی از موفقیت در آینده را به آنها ارائه می دهد و نیز بررسی ها نشان دادند که اکثر زنان بیشتر از 50 درصد درآمدشان را صرف کمک به درآمد خانواده خود می کنند، این بررسی ها نشان داد که اعضای خانواده یا شوهرانشان کاملا پشتیبان آنها هستند و در ازای استفاده از درآمدشان آنها را آزاد می گذارند تا طبق خواسته های خود پول یا درآمدشان را خرج کنند تعداد ساعاتی که آنها بر سر کارشان سپری می کنند در حدود 8 الی 12 ساعت است و همین طور میزان زمانی را که با خانواده خود سپری می کنند بیشتر از 12 ساعت است، لذا این امر نشان می دهد که زنان بین کار وخانواده خود تعادل ایجاد کرده اند و کاملا به هر دو متعهدند و نسبت به مسئؤولیتهای شان و نحوه مدیریت آنها مطلع اند.
با توجه به اینکه از نتایج پژوهش مشخص می گردد که اکثر زنان کارآفرین مورد مطالعه در سنین بالا وارد امر کارآفرینی می شوند، می توان این طور استنباط کرد که در سنین بالا آنها فرصت بیشتری دارند تا به ایده های نو فکر کنند و تمایل زیادی پیدا می کنند که استقلال مالی داشته باشند در نتیجه این موضوع تأیید کنندۀ فرض اول پژوهش مبنی بر تأثیر سن بر روی استقلال کاری زنان کارآفرین می باشد."