چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطة بین ادراک جو انگیزشی هم تیمی ها، استرس و میزان تمرین هفتگی با تحلیل رفتگیورزشکاران جوان نخبة استان کرمان بود. جامعة آماری تحقیق شامل ورزشکاران مرد نخبة استان کرمان از رشته های تیمی وانفرادی (تنیس روی میز، کاراته، تکواندو، بدمینتون، دوچرخه سواری، هندبال، والیبال، بسکتبال و فوتبال) با دامنة سنی 15 تا 19که به صورت مداوم در پایگاه قهرمانی این استان در سال 1391 تمرین میکردند. حداقل چهار سال سابقه (n = سال بود ( 120فعالیت در رشته ورزشی و کسب مقام در سطح کشوری را دارا بوده اند. نمونة تحقیق باتوجه به فرمول کوکران، 92 نفر است که،( بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة ادراک جو انگیزشی همتیمیها (نوتامانیس و وازو، 2005پرسشنامة تحلیل رفتگی ورزشکاران (ریداک و اسمیت، 2001 )، و پرسشنامة ادراک استرس (کوهن و همکاران، 1983 ) استفادهشد. در نهایت از فرم ویژگیهای فردی برای مشخص کردن میزان ساعات تمرین هفتگی، مقامهای کسب شده، مدت فعالیت، سن ورشتة ورزشی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و نمودار پراکنش وآزمون نمونه های مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین تمامی اجزای ادراک جو انگیزشی هم تیمی ها (به غیر از نزاع درون-بین خرده مقیاس نزاع درون تیمی .(P< 0/ تیمی) با تمامی اجزای تحلیل رفتگی ورزشکاران رابطة منفی و معناداری وجود دارد ( 05بین ادراک استرس و تمامی اجزای تحلیل رفتگی .(P≥ 0/ و تحلیل رفتگی رابط ة مثبت مشاهده شد. این رابطه معنادار نبود ( 05اما بین ساعات تمرین هفتگی با تحلیل رفتگی و خرده مقیاسهای آن، رابطة .(P
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد رابطة مثبت بين فضاي انگيزشي و تحليلرفتگي وجود دارد و ورزشكاران دختر تحليلرفتگي بيشتري نسبت به پسران داشتند (25، > تقوي (1389) نيز در تحقيق خود با هدف بررسي ارتباط بين جهتگيري هدفي وضعي و جو انگيزشي ادراكشده با تحليلرفتگي ورزشي دانشآموزان نشان داد كه بين جو انگيزشي عملكردمحور و احساس عدم موفقيت و تحليلرفتگي بدني ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد، درحاليكه بين جو انگيزشي تبحرمحور و تحليلرفتگي ورزشكاران رابطة معناداري مشاهده نشد Normative ability Intra – team competition and ability Intra – team conflict Reinboth and Duda Hariss & Smith با در نظر گرفتن نقش مهم همتيميها در عملكرد ورزشكاران (24) و رابطة منفي بين آنها كه به بروز تحليلرفتگي در ورزشكاران منجر ميشود (11)، همچنين باتوجه به تحقيقات اندك در زمينة تأثير محيطهاياجتماعي به ويژه جو انگيزشي ايجادشده توسط همتيميها در بهوجود آوردن تحليلرفتگي در ورزشكاران جوان و به ويژه ورزشكاران نخبه (25، 8) و از طرفي نيز استرس و ميزان ساعات تمرين هفتگي كه براساس نظرية تحليلرفتگي و تحقيقات گذشته (26، 22، 21، 14) جزء عوامل مهم در بروز پديدة تحليلرفتگي ورزشكاران هستند.
اين پرسشنامه شامل 21 سؤال با مقي Peer motivational climate in youth sport questionnaire Perceived stress scale Cohen & et al Athletic burnout questionnaire گزينهاي ليكرت (1 = كاملاً مخالفم، تا 7 = كاملاً موافقم است كه دو خردهمقياس كلي جو انگيزشي تكليفگرا(پيشرفت، تلاش، حمايتهاي خودمختار) و جو انگيزشي خودگرا (توانايي قانونمداري، رقابتهاي درونتيمي،نزاعهاي درونتيمي) را ميسنجد.