چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه پیشگیری از زورگویی اولویوس بر زورگویی ، مهارت های اجتماعی وعزت نفس دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی میباشد. این تحقیق از نوع آزمایشی میباشد، که در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است . هر یک از دو گروه شامل ٣٠ نفر دانش آموز زورگو میباشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. دانش آموزان هر دو گروه به پرسشنامه تجدید نظر شده زورگو/ قربانی اولویوس ، مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون ومقیاس عزت نفس روزنبرگ پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات ، برای بررسی فرضیه های پژوهش و تعیین میزان اثر بخشی برنامه بر زورگویی ، مهارتهای اجتماعی و عزت نفس آزمودنی ها، از روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و برای پاسخ به سئوال تحقیق از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده شده است . نتایج نشان داد که دو گروه از نظر زورگویی دانش آموزان زورگو در سطح (٠٠١>p) تفاوت معناداری دارند، ولی از نظر عزت نفس و زیر مقیاسهای مهارت های اجتماعی ، در پیش آزمون و پس آزمون از یکدیگر تفاوت معناداری ندارند. یعنی آموزش برنامه به گروه آزمایشی فقط در کاهش زورگویی دانش آموزان زورگو موثر بوده است . نتایج تجزیه و تحلیل آزمون آماری رگرسیون چند متغیره ، به روش گام به گام نشان داد که ٤٤ در صد از واریانس زورگویی بوسیله عزت نفس قابل تبیین و پیش بینی است . اما زیر مقیاسهای مهارت های اجتماعی مناسب ، مهارت های اجتماعی نامناسب ، تکانشی عمل کردن ، برتری طلبی و گوشه گیری و حسادت نمی توانند پیش بینی کننده مناسبی برای زورگویی باشند. در این پژوهش ، نتایج این یافته ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات ، برای بررسی فرضیه های پژوهش و تعیین میزان اثر بخشی برنامه بر زورگویی ، مهارتهای اجتماعی و عزت نفس آزمودنی ها، از روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و برای پاسخ به سئوال تحقیق از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده شده است .
piksa مستقیم برنامه پیشگیری از زورگویی اولویوس بر موفقیت های تحصیلی و رفتارهای ضد اجتماعی ارزیابی نشده اند، خیلی منطقی است فرض شود که کاهش زورگویی منجر به افزایش پیشرفت تحصیلی ، مخصوصا برای قربانیان زورگویی و به طور کلی برای کلاس هایی که مشکلات زورگو/ قربانی دارند، از آنجائیکه راجع به بررسی مسئله زورگویی تا به امروز به استثنای یک مطالعه (شهنی ییلاق ، ١٣٧٦)، هیچ مطالعه ای در کشورمان گزارش نشده است ، و آن یک مورد هم تنها به شناسایی زورگوها و تعیین میزان شیوع زورگویی در مدارس راهنمائی اهواز پرداخته است ، و همچنین چون بررسی های انجام شده نشان میدهدکه میزان شیوع زورگویی در مدارس (مخصوصا ابتدایی ) بیشتر است .
بحث و نتیجه گیری از آن جهت که در کشور ما هیچ پژوهش گزارش شده ای مبنی بر اجرای یک برنامه پیشگیری از زورگویی دانش آموزان و قربانی واقع شدن آنها در مدارس وجود ندارد، نتایج پژوهش حاضر با تحقیقات انجام شده در دیگر کشورها در این زمینه مورد مقایسه و تبیین قرار گرفته اند.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده ازبرنامه پیشگیری از زورگویی در کلاس های پنجم دبستانی مدارس ابتدایی شهرستان اصفهان باعث کاهش میزان زورگویی و قربانی واقع شدن در بین دانش آموزان میگردد.
"North Carolina State University Press.