چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی محیطهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و رابطة این محیطها با مهارتهای سواد اطلاعاتی آنان میپردازد. روش: پیمایشی از نوع توصیفی_همبستگی و ابزار آن پرسشنامهای بود که بین 278 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد که با نمونه گیری مطبق انتخاب شده بودند، توزیع شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که محیطهای اطلاعاتی اصلی این دانشجویان عبارتند از: محیط سایت کامپیوتر دانشگاه، کتابخانه و خوابگاه. همچنین پر اهمیتترین دلایل دانشجویان جهت استفاده از محیطهای اطلاعاتی عبارتند از: حضور افراد خبره و متخصص در آن محیط، آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط، افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط و امکان برطرف نمودن مسائل مربوط به تحقیق، پروژه و پایاننامه از طریق اطلاعات کسب شده از آن محیط. در خصوص وضعیت سواد اطلاعاتی، دانشجویان، در سطح 5 مهارت تعریف شده، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و مهارت سواد اطلاعاتی دانشجویان کم است.
خلاصه ماشینی:
همچنین پر اهمیت ترین دلایل دانشجویان جهت استفاده از محیط های اطلاعاتی عبارتند از: حضور افراد خبره و متخصص در آن محیط ، آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط ، افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط و امکان برطرف نمودن مسائل مربوط به تحقیق ، پروژه و پایان نامه از طریق اطلاعات کسب شده از آن محیط .
از آنجا که تاکنون در ایران تنها یک پژوهش در حـوزة محیط اطلاعاتی انجام شده (شریفی ، ١٣٨٦) و هـیچ پژوهشـی در دنیـا در مـورد وجود یا عدم وجود نوعی رابطه میان سواد اطلاعـاتی و محـیط اطلاعـاتی انجـام نشده است ، این پژوهش قصد دارد ضمن شناسایی محیط های اطلاعاتی گروهـی از کاربران دانشگاهی به بررسی رابطة احتمـالی میـان سـواد اطلاعـاتی و محـیط اطلاعاتی بپردازد.
در میان آثار ایرانی می توان به بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی توسط طبیب نیا (١٣٨٥) اشاره کرد که با انجام یک پیمایش بر روی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نشان داد آنان از نظر تشخیص نیاز اطلاعاتی ، روش های دسترسی به اطلاعات و شیوه های گردآوری و سازماندهی اطلاعات در وضع مطلوبی به سر می برند.
بین میزان استفاده از محیط اطلاعاتی عمومی و ٣ مورد از مهارت های سواد اطلاعاتی رابطه معناداری وجود دارد.
html (Accessed on 24 Feb. 2010) Fisher, Karen.
Information Research, 10(2) , paper 223 Available at: http://InformationR.