چکیده:
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی کیفیت مسؤولیتهای استادان، ادراک دانشجویان از برنامهی درسی پنهان و دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس می باشد. جامعهی آماری این پژوهش تمامی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 89-90 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و تمامی استادان شاغل در این دانشگاه بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای 581 نفر دانشجو و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 117 نفر از استادان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت مسؤولیتهای استادان، پرسشنامهی ادراک دانشجویان از برنامهی درسی پنهان و پرسشنامهی دستاوردهای دانشجویان بود که بین دانشجویان توزیع گردید هم چنین از پرسشنامهی دستاوردهای دانشجویان نیز استفاده شد که در اختیار استادان قرار گرفت. نتایج نشان داد که: متغیرهای برونزاد تدریس، نظارت، خدمات اجتماعی و پژوهش گری پیشبینی کنندهی مثبت و معنادار دستاوردهای دانشجویان از تحصیل می باشند. متغیرهای تدریس، نظارت، خدمات اجتماعی و پژوهشگری پیشبینی کنندههای مثبت و معنادار متغیرهای ساختار دانشگاه و ارتباط متقابل استادان و دانشجویان و پیشبینی کنندهی منفی و معنادار متغیر روابط میان فردی دانشجویان با یک دیگرمی باشند. کنترل متغیرهای برونزاد نشان داد که متغیرهای ساختار دانشگاه، ارتباط متقابل استادان و دانشجویان و نیز روابط میان فردی دانشجویان با یک دیگر بهطور مستقیم پیشبینی کنندهی معنادار متغیرهای دستاوردهای دانشجویان از تحصیل می باشند.
خلاصه ماشینی:
آسبروکس ٢٥ (٢٠٠٠) برنامه ی درسی پنهان را در قالب پیـام هـای ضـمنی / / 1- Bridges, Cambridge, Kuh & Leegwater 2- Carini, Kuh & Klein 3- Kuh 4- Kuh, Kinzie, Schuh & Whitt 5- Pascarella & Terenzini 6- Zhao, Kuh & Carini 7- Pig 8- Meyers 9- Yeh 10- Avendano 11- Hall 12- Rios 13- Graham & Gisi 14- Eimers 15- Hu 16- Moser 17- Mccluskey-Titus 18- Astin 19- Kuh, Vesper & Pace 20- Koljatic & Kuh 21- Lohman 22- Vallance 23- Ornestein & Hunkins 24- Gatto 25- Ausbrooks موجود در جو اجتماعی مدارس تعریف نموده که اگرچه نانوشته است لکن توسـط همگـان دریافـت میشود.
با بررسی و مقایسه میزان ضرایب رگرسیون از مرحله ی اول تا مرحله ی سوم نتایج زیـر بدسـت آمد: ضریب رگرسیون رابطه مسؤولیت تدریس استادان با متغیرهای درون زاد: ١) دستاوردهای حرفه ای دانشجویان از تحصیل ، ٠/٤٨ بوده که ایـن ضـریب در حالـت تـأثیر مستقیم به ٠/١٥ کاهش یافته است ؛ ٢) توسعه شخصی دانشجویان از تحصیل ، ٠/٧١ بوده که این ضریب در حالت تـأثیر مسـتقیم به ٠/٠٨ کاهش یافته است ؛ ٣) آموزش های عمومی دانشجویان ، ٠/١٥ بوده که ایـن ضـریب در حالـت تـأثیر مسـتقیم بـه ٠/٠٢ کاهش یافته است ؛ ٤) دستاوردهای فکری دانشجویان از تحصـیل ، ٠/٦٣ بـوده کـه ایـن ضـریب در حالـت تـأثیر مستقیم به ٠/١٢ کاهش یافته است ؛ که نشان دهنده ی نقش واسطه گری معنـادار متغیرهـای ادراک دانشـجویان از برنامـه ی درسـی پنهان در ارتباط بین متغیر بـرون زاد مسـؤولیت تـدریس اسـتادان بـا دسـتاوردهای دانشـجویان از تحصیل می باشد.