چکیده:
برخی با تمسک به ظاهر روایت «رایت»، که در ظاهر به طور عام، هر نوع قیام و برافراشتن هر پرچمی پیش از ظهور حضرت حجت علیه السلام را محکوم و پرچمدار آن را طاغوت معرفی می کند، به عدم مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت و تحریم هر حکومتی پیش از آن، حکم کرده اند. این نوشتار کوشیده است ضمن ارائه تفسیری منطقی از روایت «رایت» با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معتبر و قرائن و شواهد دیگر، ادعای یاد شده را نقد کند و بر این نظر تاکید نماید که این روایت اطلاق ندارد و شامل قیام هایی که برای اقامه دین و مبارزه با ستم و بدون انگیزه های نفسانی صورت می گیرند، نمی شود. در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
این نوشتار کوشیده است ضمن ارائـۀ تفسیری منطقی از روایت «رایت » با تکیه بر آیات قرآن و احادیث معتبـر و قـرائن و شواهد دیگر، ادعای یاد شده را نقد کند و بر این نظر تأکیـد نمایـد کـه ایـن روایـت اطلاق ندارد و شـامل قیـام هـایی کـه بـرای اقامـۀ دیـن و مبـارزه بـا سـتم و بـدون انگیزه های نفسانی صورت میگیرند، نمیشود.
(532 :3 ٢ـ بررسی دلالی این روایت مانند احادیث دیگر لازم است بر قـرآن ، سـنت و عقـل عرضـه گردنـد تـا مـواردی مانند «حکومت »، «تخصیص »، «تخصـص » و «ورود» و راه هـای دیگـر جمـع ، اعمـال شـود تـا هم با مسلمات فقهـی و احکـام امـر بـه معـروف و نهـی از منکـر (مبـارزة بـا فسـاد) سـازگاری داشته باشد و هم با قیام های متعددی که در زمان معصومان (علیهم السلام ) واقع شـده و بـر آن صحه نهاده اند، هم آهنگ گردد: «همان طور که در قرآن آیات محکمات و متشابهات وجـود دارد و طبق نـص قـرآن بایـد متشـابهات را بـه محکمـات برگردانـد، در أخبـار أئمـه علـیهم السـلام نیز محکمـات و متشـابهات هسـت و طبـق فرمایشـات خـود آن بزرگـواران بایـد متشـابهات از أحادیث را به محکمـات از أحادیـث برگردانـد.
در این روایات علاوه بر آمدن واژة «طاغوت » جملۀ «یعبـد مـن دون الله » آمده که به خوبی بیان میکند مقصود از «پرچم برافراشته شده پیش از قیام قائم » پرچمی است کـه در مقابـل خـدا و اهل بیت (علیهم السلام ) برافراشته شود و قصد تأسیس مقامی بـرای خـود و در پـی رسـیدن بـه مقاصد خود باشد.