چکیده:
مسیرهای عابر پیاده به عنوان بخش جدایی ناپذیر سیستم حمل و نقل شهری و ارتباط دهنده مبدأ، مقصد با سواره رو می باشد. با توجه به مسائل و مشکلاتی که وسایل نقلیه موتوری درون شهری به وجود آورده، توجه جدی به پیاده ها می تواند با کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا، معضلات ترافیکی و هزینه خانوارها همراه باشد. همچنین سبب افزایش سلامتی جسمی و روحی شهروندان و خلق فضاهای شهری با کیفیتی مناسب خواهد شد. هدف از انجام این پژوهش سنجش قابلیت پیاده مداری مسیرهای عابر پیاده در خیابان های شهر اصفهان میباشد. روش پژوهش به صورت پیمایشی بوده، از بین عابران پیاده با استفاده از روش کوکران تعداد 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند و از طریق معیارهای مختلف به سنجش جنبه های مختلف کیفی و کمی پیاده روها پرداخته شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل ارزیابی تاپسیس و برای طبقه بندی محورهای مطالعاتی از مدل تحلیل خوشه ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد، اختلاف خیلی زیادی در بین پیاده روههای شهر اصفهان از نظر میزان برخورداری از 54 معیار در نظر گرفته شده وجود دارد. محورهای استانداری و چهارباغ پایین نسبت به سایر محورها دارای قابلیت پیاده مداری بیشتری می باشند و محور قائمیه نسبت به سایر محورها از وضعیت بسیار نامطلوبتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
از ساير مزيت هاي مهم پياده روها مي توان به : ١- ارتباط (شبکه هاي پياده نقش کليدي در دسترسي مناسب به مقصد بازي مي کنند)؛ ٢- انعطاف پذيري (در صورت دارا بودن عرض مناسب ، سطح هموار، چشم انداز مناسب در واحد همسايگي مي تواند يک محيط مطابق با نيازهاي بدني انسان ايجاد نمايد)؛ ٣- راحتي (گذر از خيابان ها را آسان مي نمايد، ايمني و عدم تأخير افراد پياده را سبب مي شود)؛ ٤- شادي بخش بودن (سبب علاقه مندي مردم از طريق تنظيف کردن و برچيدن عوامل تهديد کننده مي شود)؛ ٥- وضوح و شفافيت (مسيرهاي عابر پياده در يک شبکه منسجم داراي تابلوهاي راهنماي مشخص مي باشد که در نقشه هاي محلي منعکس شده است ) اشاره نمود (٦٤ :٢٠١٢ ,Waldock).
- محورهاي با قابليت پياده مداري زياد: مسيرهاي عابر پياده که در اين خوشه قرار دارند خيابان هشت بهشت و آزادگان مي باشد، هر چند بسياري از شاخص هاي آن به مانند محورهاي استانداري و چهارباغ در حد بسيار خوبي است ولي از نظر برخي شاخص ها مانند جذابيت ، تنوع و سرسبزي، دسترسي به خدمات گوناگون و وجود مجسمه ها و آثار هنري پايين تر است .
(2010) Traffic Safety Basic Facts Pedestrians, Directorate General for Mobility and Transport: http://www.
(2010) Measuring Walking and Cycling Using the PABS (Pedestrian and Bicycling Survey) Approach: A Low-Cost Survey Method for Local Communities, Mineta Transportation Institute, San Jose State University: www.