چکیده:
اندازه گیری جو سازمانی برای شناخت عوامل درون سازمانی و تعـدیل آن هـا، بـرای مـدیران ، از اهمیتـی ویـژه برخـوردار است . یکی از الگوهای مناسبی که برای آسیب شناسی جو سازمانی مطرح شده است الگوی شـش بعـدی وایزبـورد اسـت . در این الگو، شش مولفه شامل هدف ، ساختار، رهبری ، ارتباطات ، پاداش ها و سازوکارهای مفید تعریف شده است ؛ به مولفـه هـای موجود در این الگو، مولفه نگرش مثبت به تغییر نیز اضافه میشود تـا الگـو از جـامعیتی بیشـتر در شناسـایی جـو سـازمانی برخوردار شود. این تحقیق از نوع توصیفی کاربردی است و بـر آسـیب شناسـی چگـونگی ادراکـات معاونـان طـرح و برنامـه و بودجه نیروی انتظامی دربارة جو سازمانی متمرکز شده است . جامعـه آمـاری آن نیـز شـامل همـه معاونـان طـرح و برنامـه و بودجه استان ها و رده های حوزة مرکزی نیروی انتظامی است . در مجموع ٤٣ پرسش نامه تکمیـل شـده جمـع آوری و تحلیـل شده است . نتایج تحقیق حاکی از آن است که در مجموع جو سازمانی معاونت طرح و برنامه و بودجه نیروی انتظـامی بیشـتر از متوسط ارزیابی میشود؛ بر اساس نتایج تحلیل واریـانس «فریـدمن » مولفـه هـای هـدف ، سـاختار، رهبـری و ارتباطـات در مقایسه با مولفه های پاداش ها، سازوکارهای مفید و نگرش مثبت به تغییر از وضعیتی مطلوب تـر برخـوردار اسـت . بـر اسـاس نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن ، بین مولفه های رهبری- ارتباطات ، ساختار- ارتباطات و ساختار- هدف همبسـتگی زیـاد و بین مولفه سازوکارهای مفید با ساختار و پاداش ها همبستگی کمی برقرار است . همچنین سازمان دربارة معرفی اولویـت هـای سازمانی، طراحی ساختار واحدهای کاری، حل تضادهای حل نشده ، منصـفانه و متناسـب بـودن معیـار پرداخـت هـا بـا کـار صورت گرفته و وجود سازوکارهای مفید وضعیتی بهینه ندارد و نیازمند توجه و برنامه ریزی بیشتری است .
خلاصه ماشینی:
در این زمینه به پرسش نامه های معتبر برخی از صاحب نظران مانند پرسش نامۀ سنجش دیـدگاه ارزشـی افـراد (١٩٩٣ ,Lussier)، شـناخت ارزش هـای سـازمان (١٩٧٢ ,Rokeach)، شـناخت فرهنگ سازمانی (١٩٨٩ ,Hymowits) فرهنگ کلاس (١٩٩٤ ,Robbins) سنجش نگـرش هـای 1 فرهنگ ملی هافستد، جو سازمانی (١٩٨٩ ,Deep &Sussman ) و پرسش نامۀ شناخت سازمان (١٩٨٠ ,Weisbord) میتوان اشاره کرد (مقیمی، ١٣٨٦).
پرسش نامۀ شناخت سازمان بر اساس الگوی مفهومی شش بعدی وایزبورد٢ طراحـی شـده است ؛ شش مؤلفۀ هدف ، ساختار، ارتباطات ، پاداش ها، رهبری، و سازوکار هـای مفیـد (شـامل سازوکار های برنامه ریزی، کنترل ، بودجه بندی، و سیستم اطلاعات که برای رسیدن به اهداف سازمانی ضروری است ) عینا از مفاهیم الگوی وایزبورد اخذ شده اسـت ؛ ولـی مؤلفـۀ نگـرش مثبت به تغییر، برای افزایش جامعیت الگو در شناسایی جو سازمانی، به پرسـش نامـه اضـافه 1.
جدول شمارة (١): روایی ابزار اندازه گیری داده ها ابزار تحقیق مؤلفه های بر اساس الگوی وایزبورد سؤالات آلفای کرونباخ هدف 1,8,15,22,29 0/854 ساختار 2,9,16,23,30 0/833 ش اۀشاخ رهبری 3,10,17,24,31 0/859 پرس نم نت جو سازمانی ارتباطات 4,11,18,25,32 0/820 پاداش ها 5,12,19,26,33 0/789 سازوکارهای مفید 6,13,20,27,34 0/751 نگرش ها به طرف تغییر 7,14,21,28,35 0/840 ضریب کلی آلفای کرونباخ برای تمام مؤلفه ها 0/967 روش های تجزیه و تحلیل برای تجزیه و تحلیل و حصول نتایج از داده های جمع آوری شده در این تحقیـق از فنـون آماری مرتبط مانند میانگین و انحراف معیار، فراوانی، درصد فراوانی، فراوانی نسبی و تجمعی، برای توصیف داده ها، از آزمون میانگین تک نمونه ای و ضـریب همبسـتگی اسـپیرمن ، بـرای تحلیل مؤلفه ها و سرانجام از آزمون فریدمن برای اولویت بندی پرسـش هـا در هـر مؤلفـه بـا به کارگیری نرم افزار اس .