چکیده:
سازمانها امروزه در راستای برنامه های توسعه و بهسازی منابع انسانی خود اقدام به برگـزاری دورههـای آموزشی متعددی در سطوح مختلف می کنند و بخش قابل ملاحظه ای از منابع سازمان صـرف برگـزاری این دورهها می شود، اما در بسیاری موارد اقدام علمی و عملـی مشخصـی در راسـتای ارزیـابی نتـایج و اثربخشی این دورهها صورت نمی گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر دورههای آموزش مهارتهـای مدیریت بر توسعه مهارت رهبری تحولات مثبت کارکنان یک مرکز تحقیقات دفاعی صورت گرفته است . بدین منظور تعداد ١٣٠ نفر از کارشناسان و مدیران یک مرکز تحقیقات دفـاعی بـه روش نمونـه گیـری تصادفی ساده انتخاب شده و در قالب یک گروه آزمون ٧١ نفری و یک گروه کنترل ٥٩ نفـری بـه روش نیمه آزمایشی و با استفاده از پس آزمون استاندارد وتن و کمرون (١٣٨١) مورد بررسـی قـرار گرفتنـد. دادههای جمع آوری شدهی آزمون دو گروه پس از تحلیل توصـیفی بـا اسـتفاده از روش t دو گروهـی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دورههای آموزشی مدیریت بر تقویـت مهـارت رهبری تحول مثبت کارکنان تاثیر معنی دار نداشته و از بین مولفه های مهارت، این دورهها تنهـا موجـب توسعه معنی دار مولفه اعتماد شده و بر دو مولفه توسعه راهبردهای صداقت و توسعه راهبردهای مثبـت گرایی تاثیر معنی داری نشان نداد. عواملی همچون ویژگی های خاص بستر تحقیـق بـه خصـوص محـیط شبه نظامی و ملاحظات امنیتی ، عدم نیازسنجی اصولی و علمی آموزشی کارکنان و مـدیران و اسـتفاده نکردن از فناوری و الگوهای نوین آموزش ضمن خدمت و فقدان ارزیـابی عملکـرد برنامـه هـای آمـوزش موجب شد تا آموزشهای ارائه شده از اثربخشی کافی برخوردار نباشند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر دورههای آموزشی مهارتهای مدیریت بر توسعه مهارت رهبری تحول مثبت کارکنان یک مرکز تحقیقات دفاعی تاریخ دریافت : ٩٢/٠٩/١٠ تاریخ پذیرش: ٩٢/١١/٠١ محمد ذاکری ،١ علی کاظم زاده 2 از صفحه ٤٥ تا ٦٢ چکیده سازمانها امروزه در راستای برنامه های توسعه و بهسازی منابع انسانی خود اقدام به برگـزاری دورههـای آموزشی متعددی در سطوح مختلف می کنند و بخش قابل ملاحظه ای از منابع سازمان صـرف برگـزاری این دورهها می شود، اما در بسیاری موارد اقدام علمی و عملـی مشخصـی در راسـتای ارزیـابی نتـایج و اثربخشی این دورهها صورت نمی گیرد.
زعیمیپور و همکاران (١٣٨٤) در تحقیق خود که به بررسی تأثیر مهارتهای مدیریتی مدیران پرستاری بر توانمندسازی کارکنان تحت امر انجام دادند به این نتایج رسیدند که برنامه های آموزشی مهارتهای مدیریتی و رهبری مدیران، سبب اثربخشی رفتار آنها شده و منجر به افزایش حس توانمندی در کارکنان میشود.
(2010), "Transfer of training: a meta-analysis review", Journal of Management, Vol. 36 No. 4, pp.
F. III (2005), "Holton’s evaluation model: new evidence and construct elaborations", Advances in Developing Human Resources, Vol. 7 No. 1, pp.
(1989), "Corporate training: the vital component", Human Resource Management, Vol. 6 No. 2, pp.
(2002), "A typology of training design and work environment factors affecting workplace learning and transfer", Human Resource Development Quarterly, Vol. 1 No. 1, pp.
(2006), "Practitioner development: from trained technicians to refective practitioners", International Journal of Project Management, Vol. 24, pp.
P. (2002), Developing and Training Human Resources in Organizations, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.