چکیده:
خلاقیت ضرورتی انکارناپذیر برای جوامع امروز محسوب می شود، و پرورش آن از اساسی ترین اهداف هر نظام آموزشی است. هدف از مقاله حاضر بررسی نقش کیفیت های عناصر محیطی همچون رنگ، فرم و بافت در محیط های آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله، نسبت به خلاقیت است. روش مقاله حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه دراین پژوهش، کلیه مربیان مهدکودک های شهرستان شیراز در سال تحصیلی 92-91 بوده است. نمونه آماری شامل 50 مربی است، که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مورد استفاده، پرسش نامه محقق ساخته است که روایی آن به دو طریق روایی محتوایی و روایی سازه بررسی گردید. پایایی پرسش نامه نیز به دو طریق تنصیفی و تعیین همبستگی درونی انجام شد، به طوری که از هر دو طریق ضریب (0/85) به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از روش آمار توصیفی شامل جداول فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل روش آماری اندازه گیری های مکرر، آزمون t و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین دیدگاه مربیان نسبت به دو متغیر رنگ و فرم تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب که رنگ از دیدگاه مربیان نقش مهم تری در خلاقیت کودکان دارد. در این میان، مربیانی که دارای رشته تحصیلی مرتبط بودند اهمیت بیشتری برای نقش متغیرهای کیفیات محیطی بر خلاقیت کودکان قائل بودند. بین دیدگاه همان مربیان با توجه به سابقه خدمت و میزان تحصیلات آن ها، نسبت به نقش متغیرهای کیفیات محیطی بر خلاقیت کودکان تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهد از دیدگاه مربیان مهدکودک ها نقش جنبه های کیفی محیط همچون رنگ، فرم و بافت به ویژه رنگ بر ارتقاء خلاقیت کودکان در محیط های آموزشی موثر است.
خلاصه ماشینی:
"پیرامون تحقیقاتی که بر نقش فضا بر خلاقیت کودکان تأکید دارند، جباری و میرزایی )١٣۸۹( در پژوهش خود، اصول طراحی فضاهای مناسب کودکان در جهت پرورش خلاقیت را مورد بررسی قرار داده و برآنند که ضرورت به کارگیری رنگ ، فرم و فضا و بهرهگیری از گرافیک محیط ی و دیگر عوامل زیباشناسانه به عنوان عوامل مؤثر می تواند باعث رشد خلاقیت آن ها گردد.
آیا بین دیدگاه های مربیان مهدکودک های شهر شیراز، نسبت به نقش کیفیت های عناصر محیط ی بر پرورش خلاقیت کودکان ، براساس سابقة کار، مدرک تحصیلی و رشتة تحصیلی مربیان تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش تحقیق در پژوهش حاضر با توجه به سؤالات پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد.
به منظور بررسی معناداری تفاوت بین دیدگاه مربیان نسبت به نقش کیفیات عناصر محیط ی بر خلاقیت کودکان از آزمون اندازهگیری های مکرر استفاده شده است .
آیا بین دیدگاه های مربیان مهدکودک های شهر شیراز نسبت به نقش کیفیت های هر کدام از عناصر محیط ی فضاهای آموزشی بر خلاقیت کودکان تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از آزمون اندازهگیری های مکرر استفاده شد.
آیا بین دیدگاه های مربیان مهدکودک های شهر شیراز نسبت به نقش کیفیت های عناصر محیط ی بر پرورش خلاقیت کودکان با توجه به سابقة خدمت و میزان تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال ، ابتدا مفروضه همگنی واریانس بررسی گردید.
همین طوریافته های پژوهش نشان می دهدکه بین دیدگاه های مربیان دارای رشتة تحصیلی مرتبط نسبت به نقش متغیرهای کیفیات محیط ی بر خلاقیت کودکان تفاوت معناداری وجود دارد."