چکیده:
در دهههای اخیر، در کشورهایی مانند چین و استرالیا، مسافرتهای میدانی مجازی در بین دانشآموزان و دانشجویان علوم زمین، بهوسیلهای عمومی برای یادگیری و آموزش تبدیل شده است. سفرهای میدانی مجازی معمولا بهوسیلة اینترنت یا لوحهای فشرده در رایانه نمایش داده و با مجموعهای از صفحات وب یا بستههای نرمافزاری تولید میشوند. بسیاری از کارشناسان علوم زمین معتقدند که سفرهای میدانی مجازی، عملکرد دانشآموزان و دانشجویان را افزایش میدهد و به یک تجربة آموزشی و یادگیری جهانی تبدیل خواهد شد. بسیاری از استادان دانشگاه، سفرهای میدانی مجازی و لوحهای فشرده را بهعنوان بخشی از کتاب درسی پذیرفتهاند و استقبال از آنها در حال افزایش است. حتی تعدادی از کارشناسان پیشنهاد کردهاند که سفرهای میدانی مجازی در بلندمدت و میانمدت، جایگزین مسافرتهای میدانی واقعی شود. حقیقت این است که فراوانی، تنوع، برگزاری نسبتا آسان و تقریبا بیهزینه بودن مسافرتهای میدانی مجازی از مزایای این سفرها نسبت به مسافرتهای واقعی است. از مزایای عمدة دیگر این مسافرتها، تنوع تجربیات دانشجویان است. با این همه و با وجود مزایای موثر سفرهای میدانی مجازی، بهنظر میرسد، دانشجویان باید مسافرتهای واقعی هم داشته باشند تا تجربیات لازم را کسب کنند
خلاصه ماشینی:
"آموزش جغرافیا مزایا و معایب سفرهای میدانی مجازی در آموزش علوم زمین نویسندگان: ویلی کیو، عضو دپارتمان منابع و علوم زیست محیطی، دانشگاه پکن تام هابل: دانشکدة علوم زمین دانشگاه سیدنی، استرالیا مترجم: رضا خوش رفتار، استادیار دانشگاه زنجان چکیده در دهههای اخیر، در کشورهایی مانند چین و استرالیا، مسافرتهای میدانی مجازی در بین دانشآموزان و دانشجویان علوم زمین، بهوسیلهای عمومی برای یادگیری و آموزش تبدیل شده است.
یک سفر میدانی مجازی نمونه برای دانشآموزان علوم زمین، ترکیبی است از عناصری مانند راهنماییها، تصاویر، متون همراه، ویدیوها، فرهنگ اصطلاحات، تشریح مسائل، پرسشها و غیره که همة این عناصر به شکل منطقی به کمک رابطها به همدیگر مرتبطاند.
اگر دانشآموزان این دو اصطلاح را در اینترنت از طریق موتور جستوجوی گوگل جستوجو کنند حداقل تعداد ۳۰۷۰۰۰ سایت را پیدا خواهند کرد که کلمة کلیدی آنها سفرهای میدانی مجازی است.
com/recreation/Travel/Virtual_Field_Trips http://www.
بهنظر میرسد مهمترین مزیت سفرهای میدانی مجازی این است که دادهها را در مقیاسهای متفاوت میتوان ارائه کرد و تصاویر از زوایای متفاوت بهطور همزمان تهیه میشوند (برای مثال نگاه از هوا، نگاه از مقطع عرضی، بلوک دیاگرامهای چرخندة متحرک و غیره).
کیفیت سفرهای میدانی مجازی به فناوری اطلاعات کنونی وابسته است و تحتتأثیر چیزهای دیگر مانند منابع و زمان مورد نیاز برای تولید آن قرار میگیرد.
هیچ استانداردی برای قضاوت دربارة میزان کیفیت سفرهای علمی مجازی وجود ندارد، اما انتظار میرود یک سفر میدانی مجازی خوب دارای تصاویرخوبی باشد که شانسهای زیادی برای کاربران فراهم میآورد تا یک مکان یا پدیدة مورد علاقه را بهطور کامل بررسی کند."