چکیده:
هدف غایی آموزش زبان در ایران، درک مطلب است. برای درک متون هر زبانی شرط اساسی، درک معنای انبوهی از واژگان و توانایی به کارگیری آنهاست. اما متاسفانه بهدلیل وقت اندک اختصاص داده شده به تدریس زبان در دوره متوسطه و نیز حجم بالای واژگانی که در هر یک از درسهای کتب دبیرستان موجود است، دانشآموزان در درک واژگان با مشکلات جدی مواجهاند و توانایی به کار بردن واژهها را در موقعیتهای مختلف ندارند. با در نظر گرفتن این موضوع و با هدف یافتن روشی متفاوت از روش قدیمی حفظ واژگان خارج از بافت جمله و نیز بهمنظور یافتن روشی لذتبخش برای آموزش انبوه واژهها و تثبیت آنها در ذهن فراگیران، در این پژوهش، روش «آموزش و ارزشیابی واژگان با استفاده از تفریح و سرگرمی» برگزیده شد. در پژوهش حاضر، حدود ۲۰ بازی آموزشی انتخاب و بهجای روشهای مرسوم و سنتی برای آموزش و ارزشیابی مستمر مورد استفاده قرار گرفتند. برای ارزیابی میزان فراگیری، پس از هر درس از واژگان آن ارزشیابی کتبی بهعمل آمد و نتایج نشان داد که با اجرای این بازیها در کلاسهای پایه دوم و سوم، اندکاندک آثار درخشان و درخور توجهی در زمینه فراگیری و تثبیت واژگان در ذهن دانشآموزان ظاهر میشود
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که برای درک متون هر زبانی شرط اساسی، درک معنای انبوهی از واژگان و توانایی بهکارگیری آنهاست و این امر نیازمند برخورد و تمرین واژگان از طریق مهارتهای چهارگانه میباشد، مواجه شدن دانشآموزان با حجم زیادی از واژههای جدید در متون زبان دبیرستانی مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد میکند.
به این ترتیب و با توجه به حجم انبوه مطالب و بهویژه واژگان، دبیران زبان انگلیسی وقت لازم را به تکرار و تمرین واژگان اختصاص نمیدهند و در نتیجه یادگیری واژگان اندکاندک به مشکلی عمومی برای همۀ دانشآموزان و دبیران تبدیل میشود و معمولا آنان را به استیصال میکشاند.
آموزش و ارزشیابی واژگان درس زبان انگلیسی در قالب بازی، تفریح و سرگرمی برای آموزش و ارزیابی واژگان، حدود ۲۵ نوع بازی در طول سال اجرا شد که به اختصار در زیر به برخی از آنها اشاره میشود: ۱.
به این ترتیب و با توجه به حجم انبوه مطالب و بهویژه واژگان، دبیران زبان انگلیسی، وقت لازم را به تکرار و تمرین واژگان اختصاص نمیدهند و در نتیجه یادگیری واژگان اندکاندک به مشکلی عمومی برای همۀ دانشآموزان و دبیران تبدیل میشود و معمولا آنان را به استیصال میکشاند ۴.
دانشآموزان را به گروههایی تقسیم کنید و از داوطلبان بخواهید به ترتیب به جلوی کلاس بیایند و به روش زیر عمل کنند: کارت را از طرف تصویر بالا ببرند و بپرسند: این کلمه در انگلیسی چه نامیده میشود؟ اولین کسی که جواب درست بدهد، مورد تشویق قرار میگیرد."