خلاصه ماشینی:
"مریم و سحر در انتهای کلاس، دربارة کلیپ شب قبل با هم صحبت میکردند؛ دربارة لحن گویندة رادیو با یک دانشآموز پیشدانشگاهی پشتکنکوری: - این اصلا درست نبود که کسی را که اینقدر سختی کشیده و حالا چند وقت دیگر باید کنکور بدهد، اینطور تحقیر کنند؟ - تحقیر چیست؟ حرفی نزد که از او پرسید: روزی چند ساعت، که به قول خودت نصف شبانهروز است، درس میخوانی؟ و بعد پرسید: همهاش مفید است یا نه؟ - خب.
به نظرم همة حرفهایی که میگویید درست است، اما برای اینکه برای خودتان هم ملموستر باشد و بتوانید برای درستان از آن استفاده کنید، فکر کنید که شما عضو یک شبکة اجتماعی هستید که من از آن چیزی نمیدانم و شما قرار است برای این شبکه عضوگیری کنید و میخواهید برای من هم بهعنوان یک عضو جدید، خوبیها یا شاید هم بدیهای آن را بگویید.
اصلا بعضی از این موارد که نام برده بودند، واقعا نیاز محسوب میشد یا ارزش افزودهای برای شبکه؟ از نظر جوان امروز، حضور عناصر زیباییشناختی و آراستگی تصاویر و برچسبها بهعنوان یک عنصر اصلی در تشکیل شبکه مطرح است؟ مثلا وجود یک برچسب که اینقدر در انتقال احساس مهم است، در تشکیل شبکه نقش اساسی دارد؟ آیا قواعدی که امروز بچههای عضو این شبکههای مجازی از آنها حرف میزنند، همانقدر مهماند که قواعد شبکههای اجتماعی که ما قبلا عضو آنها بودیم؟ معلمپروران ایران روانشاد دکتر محمدباقر هوشیار را از این جهت بنیانگذار رشتة علوم تربیتی در ایران دانستهاند که وی نخستین کسی بود که در اوایل این قرن شمسی، مباحث و موضوعات و مفاهیم جدید تعلیموتربیت را وارد ایران کرد و از طریق تدریس در دانشگاه تهران و دانشسرای عالی و دیگر مراکز آموزشی در جامعه نهادینه ساخت."