چکیده:
این مقاله به بررسی عوامل مرتبط با تضاد ارزش ها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر پرداخته است. در پژوهش حاضر، هدف از مطالعه، شناسایی و تشخیص عواملی است که در تضاد ارزش های دانشجویان مؤثر هستند. نوع و روش تحقیق، اسنادی و پیمایشی، ابزار اندازه گیری، پرسشنامه، جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، شیوه نمونهگیری خوشه ای توأم با تصادفی سیستماتیک و حجم نمونه، 704 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بوده است. برای سنجش عوامل مؤثر بر تضاد ارزش ها از دیدگاه جامعه شناسان و روانشناسان استفاده شده است. بعد ازآزمون فرضیه های تحقیق، نتایج ذیل حاصل شد: بین متغیرهای ارتباط با خانواده، ارتباط با دوستان، استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی خارجی، سنت گرائی، اختلاف سن با مادر، سن و میزان درآمد با تضاد ارزش ها رابطه معنی دار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"- Data Processing - Data Collection - Data Analysis جدول شماره 4 : نحوه تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها ردیف نام متغیرها سطح سنجش متغیر مستقل سطح سنجش متغیر وابسته نوع آزمون ضریب همبستگی ملاحظات 1 عوامل فردی اسمی دو یا چندحالته فاصله ای آزمون پیرسون ---- 2 ارتباط با خانواده فاصله ای فاصله ای پیرسون و رگرسیون پیرسون compute 3 ارتباط با دوستان فاصله ای فاصله ای پیرسون و رگرسیون پیرسون compute 4 وسایل ارتباط جمعی داخلی فاصله ای فاصله ای پیرسون و رگرسیون پیرسون compute 5 وسایل ارتباط جمعی خارجی فاصله ای فاصله ای پیرسون و رگرسیون پیرسون compute 6 سنت گرایی فاصله ای فاصله ای پیرسون و رگرسیون پیرسون compute 7 رضایت از دانشگاه فاصله ای فاصله ای پیرسون و رگرسیون پیرسون compute یافته های تجربی تحقیق بر اساس نتاسج بدست آمده از آزمون همبستگی پیرسون بین متغیر وابسته ( تضاد ارزش ها ) و متغیرهای مستقل (گرایش به ارتباط با خانواده، گرایش به ارتباط با دوستان، رضایت از دانشگاه، گرایش به استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی، گرایش به استفاده از وسایل ارتباط جمعی خارجی و میزان سنت گرائی) با توجه به سطح معنی داری آن که برابر با 001/0 = Sig میباشد، این مقدار کوچکتر از سطح معنی داری قابل قبول ( 05/0 % = Sig ) است، بنابراین میتوان گفت بین متغیرهای فوق رابطه معنی دار وجود دارد که این رابطه در بین برخی متغیرها ( گرایش به ارتباط با خانواده، رضایت از دانشگاه، گرایش به استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی و میزان سنت گرائی) منفی، کاهنده و معکوس میباشد یعنی با افزایش این چند متغیر مستقل، متغیر وابسته ( تضاد ارزش ها ) کاهش می یابد و بر عکس."