خلاصه ماشینی:
آراء پیروان این مکتب، هم از نظر برخورد انتقادآمیزشان با میراث حکمی گذشتگان، و در رأس ایشان ابن سینا، حائز اهمیت و هم به دلیل تاثیر چشم گیری که بر اندیشة متفکران دوره های پس از خود در سراسر جهان اسلام، و به خصوص در ایران، ترکیه و شبه قاره هند داشته است.
آنچه در پی می آید چکیده پیشگفتاری است که بر متن تصحیح شده یکی از آثار علمی- فلسفی شمس الدین سمرقندی با عنوان علم الآفاق و الأنفس نگاشته ام.
*** شمس الدین محمد بن اشرف حسینی سمرقندی، فیلسوف، متکلم، منطق دان و دانشمند ایرانی سده هفتم و دهه های نخستین سده هشتم هجری است.
3. اندیشه ها آراء سمرقندی را باید در پرتو دو جریان فکری ایران سده های ششم و هفتم هجری شرح و تفسیر کرد؛ یک جریان در ماوراء النهر که از نمایندگان شاخص آن باید از شرف الدین محمد مسعودی مروزی (م.
در میان آثار منطقیسمرقندی، قسطاس و شرح آن مورد توجه فراوان منطق دانان مسلمان قرار گرفت و در مراکز عقلی به زودی به عنوان کتاب معتبر منطقی شهرت یافت تا آنجا که در برخی منابع کهن، از او با نام "صاحبالقسطاس" یاد شده است.
هرچند سمرقندی مکتب حکمی شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی را می شناخته است، اما تاثیر روشنی از اندیشه های خاص این مکتب در آثار او دیده نمی شود.
) در شرح خود بر مقاصد از سمرقندی با عنوان "صاحب الصحائف" یاد کرده و آراء او را مد نظر داشته است.