خلاصه ماشینی:
تنوع آثار هنری ایرانی،ساخت انواع بومها را برای هنرهای سنتی ما به ارمغان میآورد که در نمودار زیر نشان داده شده است: انواع بومهای سنتی ایران بوم کاغذی-بوم الوان بوم کتابت بوم مرقعسازی و قطاعی بوم روغنی آقا میرکی بوم مرغش بوم قلمدانی و جعبه قرآن بوم زر-بوم لاجورد(آسمانه) بوم مشکی و بوم آل بوم عاج-بوم صدفی بوم چوبی گچبوم و بوم رخام بوم شیشه(بوم زحاج)بوم آیینه بوم کاشی(بوم زخارف) بومهای چرمی:(طلاکوب،طلاپوش،سوخت) بومهای چوبی بومهای پارچه نقاشی رنگ روغن-خیالینگاری بوم دیواری به طوری که ملاحظه میشود گستره بومهای هنری ایرانی چنان است که در بیان رموز ساخت و دقایق عملی هریک از این هنرها و چند و چون مواد و مصالح کاربردی هرکدام تألیفی جداگانه میباید که در این کتاب مجال پرداختن به همه آنها،وجود ندارد.
روغنزنی: به طوری که اشارهشده بعد از پایان کار نقاشی،روی آن را«روغن کمان»میکشیدند با این عمل پوشش شفاف و براقی را بر روی اثر،ایجا میکردند و بدیهی است روغنزنی باید به تناوب و در محیطی دور از گرد و غبار انجام شود و اگر فاصله هر مرحله روغن زدن یک ماه باشد بهتر است،زیرا فرصت جذب بهتر روغن و ترکیب کامل آن با سایر اجزاء فراهم میگردد.
چنانچه نقشاندازی و طراحی لازم باشد باید قبل از مرحله آمادهسازی رنگ بر روی بوم منتقل گردد و با رنگهای تیره قلمگیری یا تحریر شوند و پس از خشک شدن کامل از روغن جلا یا کمان ردیف 5 استفاده شود.