خلاصه ماشینی:
بحثهای کلاسیک در مورد بحر طویل، همواره وجهه و جهتی شاعرانه داشته و آن را به عنوان گونهای شعر در بحور مختلف و متنوع شعر پارسی میپنداشتند اما بهتر است این دیدگاه اصلاح شود و باتوجه به بحر طویلهای چند سدهای اخیر، آن را از گونههای جالب و آهنگین در مرز شعر و نثر قلمداد کنیم.
برای نمونه استاد «ملکالشعرای بهار» که یکی از برجستهترین ادبپژوهان معاصر و بنیانگذار سبکشناسی در زبان فارسی است، به بحر طویل از همین زاویه نگریسته و آن را در زیرمجموعهی گونههای شعر پارسی مورد بررسی قرار داده است.
اما این نوع داوری افراطی است و اگرچه بحر طویل در فرهنگ عوام و توده جایگاهی دارد، در گونهشناسی ادب پارسی نیز پایگاهی دارد که نباید نادیده و خرد انگاشته یا کمارزش پنداشته شود.
باری، این طرز خاص ادبی که تحت عنوان بحر طویل میشناسیم، چه منظوم و چه منثور، حداقل در محیط طنز و تراژدی (سوگنامه یا تعزیه) محبوبیت و مخاطبان بسیار زیادی داشته و کاربرد آن چنان متداول و وسیع بوده است که به هیچ وجه قابل چشمپوشی نیست و لازم است در شناخت و فهم محتوا و تکنیکهای آفرینش آن آثار مستقلی تألیف شود.
اتفاقا به همین اعتبار، طنز و تعزیه، بحرطویل باادب و فرهنگ عامة پیوندی گسترده برقرار کرده است پیوندی که حاصل آن، توجه برخی از ادبای نکته سنج به اهمیت و ارزش و گنجایش این نوع ادب مردمی، و محبوبیت در میان بسیاری از مردم بوده است.
استاد بهار در رسالهی کوچکی با عنوان شعر در ایران، بحر طویل را مورد توجه قرار داده و نظریاتی در مورد وزن آن ارائه کرده است.