چکیده:
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی دیدگاه اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر ساری نسبت به وضعیت فعلی درس تربیت بدنی و ورزش بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که به روش میدانی و با استفاده از پرسش نامه انجام گرفت. جامعه آماری شامل اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی دولتی دخترانه و پسرانه شهر ساری و نمونه آماری شامل 384 نفر از اولیاست که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسش نامه که برای متغیرهای مورد نظر به کار گرفته شد، پس از تایید مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش (1) تجزیه و توصیف داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی (2) برای آزمون فرضیه های تحقیق نیز با استفاده از روش مناسب آمار استنباطی (از آزمون tـ مستقل) استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، دیدگاه اولیا، نسبت به درس تربیت بدنی و ورزش، مثبت بود و میانگین امتیازهای تعلق گرفته به پاسخ های اولیا در بخش محتوا و آموزش این درس 43/3، ارزشیابی 52/3 و روش تدریس نوین 73/3 از 5 بود. نتایج آزمون فرضیه ها نیز نشان داد، بین دیدگاه اولیای دانش آموزان در مورد: محتوا و آموزش، ارزشیابی و روش تدریس نوین، تفاوت معنی داری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج پژوهش ، دیدگاه اولیا، نسبت به درس تربیت بدنی و ورزش ، مثبت بود و میانگین امتیازهای تعلق گرفته به پاسخ های اولیا در بخش محتوا و آموزش این درس ٣/٤٣، ارزشیابی ٣/٥٢ و روش تدریس نوین ٣/٧٣ از ٥ بود.
با توجه به نظرات محققان فوق و اهمیت دیدگاه والدین در خصوص درس تربیت بدنی در مدارس فرزندانشان ، مسألة پژوهش عبارت از این که اولیای دانش آموزان چه دیدگاهی نسبت به وضعیت محتوا و آموزش ، ارزشیابی و روش تدریس نوین درس تربیت بدنی و ورزش فرزندانشان دارند؟ با توجه به نتایج مطالعات انجام شده ، متأسفانه در اکثر مدارس کشور ما، توجه کافی به درس تربیت بدنی نمی شود و در سطح نامطلوبی اجرا می گردد.
نتایج حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق بررسی تفاوت میزان دیدگاه آزمودنی ها نسبت به وضعیت محتوا و آموزش ، ارزشیابی و روش تدریس نوین درس تربیت بدنی و ورزش ، هدف این تحقیق است که با استفاده از آزمون t گروه های مستقل در جدول ٥ نشان داده شده است .
در تحقیقات مرور شدة سجادی (١٣٦٨) ٨٩ درصد از معلمان ، در تحقیق فلاح (١٣٨٠) ٦٧ درصد از اولیا، در تحقیق آدینه ای (١٣٧٨) ٧٧ درصد از معلمان و ٨٩ درصد از مدیران ، و در تحقیق انوشه (١٣٨٦) بیش از ٥٠ درصد از اولیا، تدوین کتاب درسی را برای درس تربیت بدنی و ورزش ضروری داشته اند.
«بررسی دیدگاه اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران نسبت به وضعیت فعلی درس تربیت بدنی و ورزش ».