چکیده:
ملی گرایی مصرف کننده نوعی اولویت قائل شدن برای محصولات داخلی بر مبنای احساسات ملی گرایانه و موضوع بسیاری از تحقیقات در سال های اخیر بوده است. در همین راستا، در تحقیق حاضر 278 نفر از میان 965 دانشجوی دوره کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه های منتخب شهر تهران و کرج با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق مقیاس 17 سوالی CETSCALE شیمپ و شارما (1987) و پرسشنامه حسین زاده (1386) با پایایی 0/841 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون من- ویتنی، آزمون فریدمن و دو جمله ای در نرم افزار spss با سطح معناداری 0/05 >P استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد ملی گرایی مصرفی دانشجویان تربیت بدنی پایین تر از حد متوسط بوده است. همچنین، بین ملی گرایی و تجمل گرایی رابطه ای به دست نیامد، در حالی که رابطه ای منفی بین پذیرش فرهنگی و ملی گرایی مصرفی دانشجویان وجود دارد. علاوه بر این، نتایج آزمون من- ویتنی دلالت بر آن داشت که دختران ملی گراتر از پسران هستند و از تجمل گرایی بیشتری نیز برخوردارند. در نهایت، دانشجویانی با ملی گرایی مصرفی کمتر ارزیابی پایین تری نیز از محصولات ایرانی داشتند.
Consumer Nationalism as a priority to domestic products based on nationalist sentiments has been the
subject of many investigations in recent years. In this regard, according to Krejcie & Morgan chart, 278
cases among 965 undergraduate physical education students of some Tehran and Karaj universities were
selected as a research samples. The measuring tools have been CETSCALE of Shimp & Sharma (1987)
and questionnaire of Hoseinzade (1386) with reliability 0.841. For data analysis, descriptive statistics
and inferential statistics including Spearman coorelation and Mann-Whitney test in SPSS were use with
Pstudents were below average. Also there wasn’t relation between nationalism and conspicuous
consumption, whereas there was a negative relation between cultural openness and consumer
nationalism among students. Moreover, results of Mann-Whitney test imply that girls are more
nationalist than boys and they have more than conspicuous consumption. Finally, students with less
consumer nationalism had lower assessment of Iranian products.